Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av tommyerling
Hej. Har problem med en nyinköptV70 N -01 2.4 som jag köpte. 2 ägare och fullständiga servicepapper på Volvo. Det ända felet är att varningslampan lyser och säger att det är "emissioner" och man bör kontakta serviceverkstad. En Volvo kille har kikat och säger att det är inget att bry sig om?? Det är bara EGR ventilen som spökar? Sen så hakar bilen om vart annat oavsett gaspådrag men mest vid omkörning och även utan att AC är inkopplad. Förre ägaren sa att det är normalt att den hackar när AC slås igång men inte så här!! Det rycker och stuper. Nån som har någon idé ? Lm?
Mkt tacksam för hjälp
Ps den har gått 20000 mil Ds
Tommy
Användarvisningsbild
av Jackson75
Lmm eller ev gasspjället. Låt någon läsa ut felkoder så blir det mindre spekulation :wink:
av slammer
Hej
Jag har samma problem på min 00'a 2.4liters.
Den rycker och är rätt slö. Märks mest över 2000 varv och när man ligger runt 100kmh på femman, men även vid acceleration till och från. Har även fått upp meddelande om emissioner, men bara ibland. Kollade felkoder men det enda som dök upp var "yttertempgivare trasig".
Misstänker gasspjället. Men det kan vara säkert vara nåt annat. Har funderat på spridare, bränslefilter, nån tändspole osv. Om någon av oss löser problemet kan vi väl upplysa varandra?
Användarvisningsbild
av Tungviktarn
slammer skrev:Hej
Jag har samma problem på min 00'a 2.4liters.
Den rycker och är rätt slö. Märks mest över 2000 varv och när man ligger runt 100kmh på femman, men även vid acceleration till och från. Har även fått upp meddelande om emissioner, men bara ibland. Kollade felkoder men det enda som dök upp var "yttertempgivare trasig".
Misstänker gasspjället. Men det kan vara säkert vara nåt annat. Har funderat på spridare, bränslefilter, nån tändspole osv. Om någon av oss löser problemet kan vi väl upplysa varandra?
yttertempgivaren är till för motorsystemet och sitter i ena backspegeln
Användarvisningsbild
av Jackson75
Tycker det låter väldigt långsökt att yttertempgivaren skulle orsaka att motorn blir ryckig just vid 2000-2500 varv.
Det låter väl mer troligt att spjällets "potentiometer" banor är slitna, som motsvarar spjällets öppningsgrad vid dessa varvtal.
av slammer
Den rycker lite på alla varvtal och vid acceleration, men mest runt 2000-2500 varv. Det är inga grodhopp det är frågan om utan småryck, känns som motorn jobbar lite mot sig själv. Inbillar mig oxå att motorn går bättre när den är kall.
Användarvisningsbild
av Vojje
Jackson75 skrev:Lmm eller ev gasspjället. Låt någon läsa ut felkoder så blir det mindre spekulation :wink:
känns som ett solklart fall av falerande LMM. Men vad vet jag :oops:
Bara att plocka isär och rengöra eller ev. byta.

jag slår dig med 1år 2016 köptes[…]

Hur kom du till slutsatsen att den är trasig?[…]

Identifiering Volvofälg

Min 744 GLT 16 valve hade också M46. Jag gil[…]

Var in på Volvo hemma i byn och tänkte […]