Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Emilh
Börjar bli dags att byta bromsskivor fram, ena sidan har "kanten" blivit för stor och det börjar nog bli dags som sagt, anläggningsytan är liten.
Det jag funderar på är att jag får fram olika alternativ på storlekar av skivor när jag söker via mitt regnummer?
Jag antar att det finns olika storlekar iom de olika motoralternativen (jag har förresten v70, 2,4 140 hk,2005), men varierar de ävenpå samma motorstorlek?
Tror jag har 286 mm nu, svårt att mäta men ser ut så när jag försöker kolla, kan jag sätta på 305 skivor ändå om jag vill? Och måste jag höra nått mer eller är det bara att köpa de större skivorna och klossarna? 305 skivorna är ju även 2 mm tjockare.
Hittade bra priser på Brembo skivor så tänkte passa på, och mer bromskraft skadar ju aldrig...
av Emilh
Jag försökte söka i forumet innan min post, men jag kommer inte riktigt överens med sökmotorn här, men efter att ha använt annan sökmotor verkar svaret vara den mindre skivan på alla sugmodeller, större till turbon, vilket jag misstänkte. Tyckte dock det är konstigt att båda alternativen visas när man skriver in regnr, men det är ju jag.

Antar även då att det inte är en bra idé att försöka få på de större skivorna utan får köra på de mindre
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Om du ska ha 305mm skivor måste du byta okhållarna, tjockleken inga problem. De har bromskampanj på mister-autyo.se Bremboskivor. Har Bremboskivor och TWR belägg funkar bra. Annars är biltemas sportbromsskivor bra med greenstuff belägg eller volvo orginal.
av Emilh
dieselmagnus skrev:Om du ska ha 305mm skivor måste du byta okhållarna, tjockleken inga problem. De har bromskampanj på mister-autyo.se Bremboskivor. Har Bremboskivor och TWR belägg funkar bra. Annars är biltemas sportbromsskivor bra med greenstuff belägg eller volvo orginal.
Jo det var där jag hittade skivorna, de hade slut på brembo belägg dock, så blir nog Bosch ist på beläggen.
Men byta okhållare etc är ju lite väl jobbigt så får bli standard, tyckte bara poängen försvann om man får flera alternativ.
Aldrig handlat av dem, så återstår att se hur snabba de är!

jag slår dig med 1år 2016 köptes[…]

Hur kom du till slutsatsen att den är trasig?[…]

Identifiering Volvofälg

Min 744 GLT 16 valve hade också M46. Jag gil[…]

Var in på Volvo hemma i byn och tänkte […]