Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mindzz
någon som har en v70 7sitsig ?
'vi har nämligen funderat på att skaffa en då vi kommer utnyttja extra sätet ytterst sällan.
Funkar det att sitta där bak eller är det jätte trångt och obekvämt ?
av Mikael G
mindzz skrev:någon som har en v70 7sitsig ?
'vi har nämligen funderat på att skaffa en då vi kommer utnyttja extra sätet ytterst sällan.
Funkar det att sitta där bak eller är det jätte trångt och obekvämt ?
Det funkar för barn som inte är så stora, en vuxen blir förmodligen sängliggande i en vecka om han eller hon skulle försöka sig på en sån resa.
av Volvouser
Har också sätena därbak och har använt dom med jämna mellanrum. Mina minsta (tvillingar) är nu 9 år och närmar sig längd och viktgräns för att få lov att sitta där. Men ibland tjatar dom faktiskt om att få lov till det :) Så ja - jag tycker det är praktiskt, men tänk på att du i princip inte har något bagageutrymme kvar när sätena används. Inte så kul om det ligger lösa grejor tillsammans med ens barn om något händer...
Användarvisningsbild
av pang58
En fördel med de 7-sitsiga, oavsett om man använder det eller inte är väl att det är ett "nyckellås" på bakluckan. Kan ju vara bra att kunna låsa upp och öppna bakluckan om det skulle bli något kabelbrott eller liknande...
av MarieBergstrand
De är bra. Bara barnen inte är för stora.

Vi ska för första gången bila till Frankrike och undrar om det är godkänt i de länder vi passerar med det bakvända sätet som ju finns i en v70 7-sits? Har redan lagt ner timmar på att ringa och få klarhet kring detta men ingen verkar veta vem man ska fråga. Har försökt med Franska Ambassaden. Har hört från verkstad att 7-sitsig v70 tydligen var ganska populärt i Danmark för några år sedan så där ska det väl vara OK.

Någon som vet? Eller var man kan fråga?

Marie
av Volvouser
Min omedelbara reaktion är att du inte behöver att bekymra dig. Sätet är ett Volvo original tillbehör och som ett sådant med största sannolikhet typgodkänt tillsammans med bilen, har dock inget skriftligt på detta, men litar också mer på Volvos egna krocktester än 3:parts.... Jag tror den franska polisen går mera upp i om du har godkända alkotestare med i bilen än sätena ;-)
Ang din kommentar om att det är vanligt i Danmark, vill jag påpeka att i princip all extrautrustning eftermonteras för att undvika att betala 180% i avgift på utrustningen! Och detta medför att dom flesta danska 7-sitsiga V70 inte har möjligheten för att öppna bakluckan med nyckel då dom struntar i att montera denna "detalj". Dessutom är dom då fortfarande officiellt 5-sitsiga och billigare i avgifter/försäkring...
Volvo appen

Jag kan starta värmaren och fjärrstarta […]

https://www.google.com/amp/s/www.pbs.org/newshour/[…]

@Jallemet , Inte konstigt att vissa kör runt[…]