Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av llesrof
Hur mycket olja har ni när ni får varning för låg oljenivå? Min varnar när nivån ligger strax under mitten mellan max- och minstrecken, alltså en bra bit över minstrecket. Det är i och för sig bra att den varnar i god tid, men det är också lite irriterande att den skall vara så överkänslig.
av S.t.r.a.n.D
Det låter inte helt rätt tycker jag. Jag menar, oljenivån är ju godkänd så länge den inte går under min-sträcket, det är ju därför det finns ett spann och inte en exakt gräns. Så att lampan ska börja lysa då känns inte rätt.

En helt annan bil men på en 850 GLT jag hade så när lampan tändes var hela stickan torr, även den blanka ytan under mätområdet.
Användarvisningsbild
av Jackson75
Handlar det inte snarare om korrekt oljetryck? Eller är det nivågivare på dessa bilar?
Användarvisningsbild
av wissel
Håller med de flesta här " Nå´t är fel här "
av ÄmTe
Min 08 visade låg nivå, kollade med Rejmes och det visade sig att det var problem med vissa givare. Fick den bytt (under garantin), inga problem efter det
av llesrof
Jag märkte problemet för cirka 10000 mil sedan och om vevhusventilationen var täppt redan då så borde motor exploderat vid det här laget. Varje gång har det vart samma sak - oljenivån har legat strax under mitten. Jag löser det genom att skvätta i lite olja. På 10000 mil har jag gjort åt 2,5 liter :D Jag tror att nivåsensorn är överkänslig. Någon skrev om det var oljetrycket den varnade för. Det tror jag inte eftersom det i klartext kommer upp ett meddelande om saken i färddatorns display, och där står det "LÅG OLJENIVÅ. FYLL PÅ OLJA". Det kommer också upp en gul triangel med ett utropstecken i. Det är ju ingen varning utan en upplysning.

jag slår dig med 1år 2016 köptes[…]

Hur kom du till slutsatsen att den är trasig?[…]

Identifiering Volvofälg

Min 744 GLT 16 valve hade också M46. Jag gil[…]

Var in på Volvo hemma i byn och tänkte […]