Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Perc
llesrof skrev:Att verkstäderna har en timdebitering som inte är av denna värld är eller bara byter ut hela enheter istället för att bara byta ut den lilla del som är trasig är dock en annan fråga. Men jag skulle gladligen betala 365 spänn för att slippa byta glödlampa själv. Och det har jag gjort också. Och det var båda strålkastarna. Det enda jag ångrade var att jag ens lade ett par timmar på att försöka själv.
Jag har väl bara tur då för jag har aldrig ägt en bil där det varit svårt att byta lampa. På Skodan är det en plastmutter som man skruvar loss med fingrarna, sen rycker man i ett litet handtag så lossnar hela strålkastarinsatsen. Sen kan man ta in och byta på köksbordet om man vill. :)
Användarvisningsbild
av Funk
klacken skrev:Har haft en hel del olika bilar men ingen som det varit lika bökigt att byta lampa på som min S60
Samma här, alla senare Volvos och även frugans Skodor har varit mycket lätta att byta på. Fast när man lärt sig knepen (t.ex ta ur luftburken) på S60/V70 så går det hyggligt lätt ändå.
Det enda man kan vara glad över är att man inte har en Renault, där kan det bli MYCKET dyrt eftersom fronten måste av på vissa modeller. :shock:

/Thomas
Användarvisningsbild
av wissel
Kolla på XC90 från 2003 o framåt....busenkelt. 30 sek.
Så visst kan dom om dom vill. :P
av llesrof
Perc skrev:
llesrof skrev:Att verkstäderna har en timdebitering som inte är av denna värld är eller bara byter ut hela enheter istället för att bara byta ut den lilla del som är trasig är dock en annan fråga. Men jag skulle gladligen betala 365 spänn för att slippa byta glödlampa själv. Och det har jag gjort också. Och det var båda strålkastarna. Det enda jag ångrade var att jag ens lade ett par timmar på att försöka själv.
Jag har väl bara tur då för jag har aldrig ägt en bil där det varit svårt att byta lampa. På Skodan är det en plastmutter som man skruvar loss med fingrarna, sen rycker man i ett litet handtag så lossnar hela strålkastarinsatsen. Sen kan man ta in och byta på köksbordet om man vill. :)
Det har vart busenkelt på mina tidigare bilar också och jag trodde att det skulle vara det på min XC70 också. Jag hade fel. Visst, det är säkert lätt om man kan knepet. Jag kan inte knepet. Jag har hört allt från att det går om man har små händer och hög smärttröskel till att det går men man måste ta loss fronten. Fronten är också lätt att ta loss när man lärt sig knepet men det knepet kunde jag inte då. Har man dessutom xenonljus så blir det lite knepigare eftersom dessa tydligen inte sitter rakt in i hålet så att säga.
Användarvisningsbild
av Perc
Xenon brukar vara jobbigare, det sitter ju mer skrot i vägen då. Som tur behöver man inte byta dem mer än ett par tre gånger max under en bils livstid.

Tycker inte TS ska klaga då han först köpte lampan någon annanstans och sedan åkte till dyraste verkstaden som finns, med egen medhavd lampa, för att be om hjälp att montera den. Även om jag håller med om att det är dyrt.

jag slår dig med 1år 2016 köptes[…]

Hur kom du till slutsatsen att den är trasig?[…]

Identifiering Volvofälg

Min 744 GLT 16 valve hade också M46. Jag gil[…]

Var in på Volvo hemma i byn och tänkte […]