Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jackson75 skrev:
fremar skrev:Kollade tändstift till min 2.5T -05 på Volvo idag, de skulle vara 8692071 och de gick lös på 790:- för en sats. Funderade om jag ska köpa stiften från Autoexperten istället, NGK Bilstift - Platina Art.nr.: PFR 6B får jag upp att det skall vara till min bil då för 110:- styck.
Tydligen har många problem att få NGK stift att fungera tillfredsställande i Volvos motorer. Fråga mig inte varför. Man väljer BOSCH istället.
Oki vilka Bosch ska man ha då tro till 2.5T
Jackson75 skrev:
fremar skrev:Kollade tändstift till min 2.5T -05 på Volvo idag, de skulle vara 8692071 och de gick lös på 790:- för en sats. Funderade om jag ska köpa stiften från Autoexperten istället, NGK Bilstift - Platina Art.nr.: PFR 6B får jag upp att det skall vara till min bil då för 110:- styck.
Tydligen har många problem att få NGK stift att fungera tillfredsställande i Volvos motorer. Fråga mig inte varför. Man väljer BOSCH istället.
Nu får någon rätta mig om jag har fel men var det inte tvärtom?? Problem med BOSCH?
Hoppas att ingen använder kopparpasta som Vojje funderade över. Använder alu-pasta till lättmetall som material.
Är tveksam till att man överhuvudtaget ska använda någon pasta som kan bränna fast i gängorna.
Byter man stift regelbundet så brukar det inte vara något problem att få loss stiften.
Hänvisar till samma tråd som ”Jackson75” skrev tidigare. Synpunkter om original kontra bl.a. NGK stift som inte passar alla motorer.
viewtopic.php?f=19&t=95530
Använd originalstift.
En liten merkostnad utan problem om du är tveksam.
Finns som original hos Skruvat så som tidigare trådskrivare skrev.
Ps. Har inte hört något negativt om Volvo:s problem med stiften de sista åren.
Mig veterligen var det Volvo:s (originalstift) det var problem med som Volvo sålde, som "EddyMe" skrev tidigare.

Lennart
Fick ta ett snack med B. Bildoktorn :roll:

"Koppar- eller aluminiumfett?
Detta är oumbärliga smörjmedel till elektriska jordanslutningar, bromsdetaljer där metall ligger mot metall och skruvar som vill rosta fast. Kopparfettet används till ståldetaljer och aluminiumfettet till aluminiumdetaljer samt där stål och aluminium möts."

Nog allra bäst med ett tunt skikt av alufett på stiftsgängan, som det verkar :D

Restvärde? Ja det beror väl på […]

Låter som fel i ventilblocket i ABS-enheten.[…]

Kan tilllägga att min fortfarande fungerar me[…]

Volvo appen

Hade problem med klimatstart via app för n&ar[…]