Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av pberntzen
Hej alla glada volvo folk.

har sökt lite på forum men finner inte något svar på detta problem jag har med min volvo v70n 01

det är som så, blåser kall luft och varmluft när det är varmt ute blir fruktasvärt varmt i bilen :D men när det är svalt ute så blåser det svalt och skönt som det ska vara

Har varit till verkstad och tömt hela systemet och fyllt på nytt. men fläkten i konsolen går hela tiden! ligger felet där?

eller vad tror ni vad felet kan vara?
av xxargs
Har inte den som gjorde kyljobbet kollat att kylan fungerar ?? - har du kollat om navet/ytterkanten på remskivan på kompressorn snurrar när du har AC:n igång.

annars kan det finnas elektriska fel och kan ge svårsökta fel om det är en intelligentare klimatanläggning som både styr spjällägen och fläktfart.
av pberntzen
Dom har gjort en kontroll så allt funkar iallafall när jag var på verkstaden. som sagt var. kvälls tid runt 21 kyler ac hur bra som helst. men runt 12 på dagarna typ 30 grader plus. så kommer det värme och kall luft. vad gör fläkten som sitter i konsolen? den som sitter vid sensorn? vad styr den? och om den är felande. vart kan man få tag på en sådan? jag tror mera på att det ska vara något elektriskt galet.
av m2c
+1 På schims, en kompis till mig hade precis samma problem. Efter schimsning funkar det felfritt igen.
Och man kan schimsa om utan att tömma acn på gas.
Användarvisningsbild
av wissel
Verkar mera troligt att din Evaporatortempgivare har fått fnatt.
Sitter ner till hö. om gaspedalen o kostar runt 150 sek. Bytes på 10 minuter.
Det kan vara tempsensorn i AC panelen som fläkten har stannat i alternativt
någon har petat i det lilla gallret o därmed förstört den lilla "myggan" som sitter
bakom gallret. Då blir ACn förvirrad då den inte får inf. om hur varmt det är i kupén !

jag slår dig med 1år 2016 köptes[…]

Hur kom du till slutsatsen att den är trasig?[…]

Identifiering Volvofälg

Min 744 GLT 16 valve hade också M46. Jag gil[…]

Var in på Volvo hemma i byn och tänkte […]