Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av deska
Addekarlsson skrev:En bensin/dieselvärmare låter ganska mycket. Jag vaknar när min startar på morgonen, och då är min sotad och fräsch.

En sådan värmare fungerar så här:
Den värmer kylarvätskan genom en eldlåga. Kylarvätskan cirkulerar med hjälp av en pump som styrs av databoxen för värmaren. Fördelen med detta är att du värmer hela motorn, inte bara området runt blockvärmaren, för blockvärmare värmer inte hela motorn. Och för samma pris som du värmer motorn, får du även kupén varm, för den drar igång kupéfläkten oxå nämligen.
Min bensinvärmare, som heter 091-D, drar ca 0,6 liter i timmen, och den går ca 40 minuter innan avfärd. En blockvärmare med tillhörande kupévärmare blir betydligt dyrare.
Dessutom så är man inte beroende av el, vilket en del har svårt med på jobbet och liknande.

Så här beter sig en värmare när den startar:
1. Timer/manuell start aktiverar kupéfläkt och vattenpump som körs i nästan 1 minut.
2. glödstiftet antänder bensin/diesel. Vid misslyckad start, görs totalt 3 startförsök. Sen sätts en felkod, som måste raderas innan nytt försök görs. Den går alltså inte starta efter 3 misslyckade startförsök.
3. Vid manuell start körs värmaren i 1 timme, vid timerstart körs den beroende på temperatur, dock så går värmaren i 15 minuter efter inställd tid på timern. Detta för att man kan ju bli lite försenad.
4. När brännaren slår av, så körs övriga system i ca 1 minut extra. Detta för att kyla ner värmaren amt "skölja" hela systemet.

Hur vet man om man har en sådan? Jo, det sitter ett tidur i bilen. Dieslar har en, men kanske inte tiduret. Detta för att dieslar behöver hjälp pga låg temp tack vare dieselmotor. Samt så ska det sitta en "silvertermos" antingen i motorrummet eller bak vid hjulhus eller liknande. Har ingen koll på vart dom sitter på bilar som V70 eller liknande.
Kika på http://www.adde.dk/volvo960 för bild på min värmare, som sitter till vänster om motorn, sett framifrån, lutar framåt. Den bakre är AC...

Mvh/ Adde
ok sjusst, ska kolla det. har ju en s60 men antar det ser ungefär lika ut? kan man annars kolla via panelen inne? man sätter väl på den via datorn på nått sätt?
Användarvisningsbild
av A80TD
Man ser den innanför stötfångaren framför vänster innerskärm, om man tittar underifrån. Om man öppnar motorhuven och kollar djupt ner bredvid kylaren så ser man ett par textilomspunna kylvätskeslangar som går till värmaren.
Menyn för att ställa in hur man vill att den ska starta, tror jag man bläddrar fram med färddatorvredet.

Jag har en dieselbil, som saknar timerfunktionen i originalutförande. Börjar faktiskt bli sugen på att köpa den mjukvaran, nu när jag äntligen låtit reparera värmaren.
av matsnils
Läste någonstans att man kunde fjärrstyra parkeringsvärmaren via en slags fjärkontroll eller telefon. Är det någon som har mer information?
av Addekarlsson
Finns info här på forumet bland annat om fjärrstyrning, så gör en sökning på det. :D

Mvh/ Adde

Har du eller har haft felkod måste du nolla […]

B230F går fett

På en original BTR lossar du den klena vakuu[…]

Kanske lägger lite tid på detta i helge[…]

HVO 100

HVO 100 kan ha ett cetantal på 70 Eller i n&[…]