Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av jiha1968
Hej, en ny Norrbagge här :)
Kontrollera om hjullager (och eventuelt nedre spindelled) är ok, dom kan orsaka liknande symptom. Annars gläpp i styrväxelns glidlager?
Användarvisningsbild
av Doffen
crossmatte skrev:
nissesvolvo skrev:Är det ett påpekande från bilprovningen eller varför vill Du ha bort glappet? Jag har haft glapp i min styrväxel i 4 år. Det glappar inte mer nu än det gjordes då jag fick påpekande av bilprovningen. Min mek tyckte dom var för petiga och menar på att lite glapp får/bör man leva med. Åtminstone om man jämför vad ett byte kostar.
Doffen skrev:Er det like mye glapp med motoren i gang?
Det har jag faktiskt inte kollat. Kan dock inte göra det idag heller då jag inte har tillgång till bilen :???: Vad betyder det om det skulle glappa mindre med motorn igång?
Grunnen til at jeg spør er at jeg har lest at glapp kan oppleves når det ikke er trykk i servosystemet, trykket vil da ta bort slakken. Så trenger ikke være noe galt. Mener jeg var borti dette på en -08 V70II 2,4D med ca 160 000 km
Användarvisningsbild
av bensinskalle
Somsagt, kolla spindelleden också så den inte är glapp. Skulle också kunna vara länkarmen då dessa väldigt ofta pajar i bussningarna.
Användarvisningsbild
av Jackson75
bensinskalle skrev:Somsagt, kolla spindelleden också så den inte är glapp. Skulle också kunna vara länkarmen då dessa väldigt ofta pajar i bussningarna.
Där sa du nåt bensinskalle, glapp i länkarmsbussningar borde kunna ge de symptom som TS upplever, kan även förklara varför glappet känns bara på ena sidan.
av crossmatte
Tack för allt engagemang, ska iväg och jobba så har tyvärr inte möjlighet att kolla... Men vi får se vad dom säger på onsdag när hjulinställningen ska göras. Dom bör nog kunna lista ut var problemet ligger=) Men måste säga att det känns skönt o höra att det finns alternativ som är betydligt billigare än styrväxeln=)

Mvh
av nissesvolvo
Jag har iaf bara glapp på ena sidan. Kan ej förklara varför men på besiktningen var vi 3 personer som kollade och kontasterade att det va iaf inget annat glapp än just i styrväxeln. Jag har, bara för förtydligandest skull, sett det med egna ögon. Dessutom har den mek som hjälper mig med vissa saker, också gjort samma kontroll och bedömt att bilprovningen var lite för petiga när dom upptäckte glappet.

Det är ju omöjligt för mig att rekomendera någon att inte göra någon åtgärd när jag inte sett glappet själv. Därför rekomenderar jag TS att vända sig till flera olika personer för att höra deras åsikter.
Hoppas allt ordnar sig och med lite tur kanske det är något enklare och billigare fel än styrväxeln.
av crossmatte
Tack för alla svar!
Nu har bilen varit på hjulinställning och det är konstaterat glapp i styrväxeln dock så pass lite (enligt mecken) att det gick att göra inställningen och få bra värden. Han tyckte inte att det var någon ide att göra något åt glappet då den enligt honom skulle gå många mil till, precis som nissesvolvo säger att de kommit fram till om hans bil.

MVH Mattias
Volvo appen

Hade problem med klimatstart via app för n&ar[…]

Stefans 968

Ansökte om ny skylt. IMG_1262.jpeg

Du er inne på noe der. Jeg trodde ikke jeg s[…]

Ingen bromsverkan höger fram

En V70 2.4 170hk 2003. Bilprovningen visar perfekt[…]