Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av bargis
Hej!
Jag hade bilen inne på service idag, dom laddade då in ny programvara i några av styrenheterna.
Men vad styr cem och rem ?

Tycker automatväxellådan växlar på ett bättre sätt bland annat, eller är det bara inbillning.
Bilen är en v70n sugis årsm 08.

Med vänlig hälsning, John
Användarvisningsbild
av sthlm
Inga hjärnspöken i ditt fall, fick min bil uppdaterad och det som märktes mest var att växlingarna blev mjukare.
Kom ny mjukvara i februari till bilarna enligt Volvo.
Det jag kan ha emot denna uppdatering är att det är lite för mycket "gummisnodd" i lådan.
Mjukare men jag saknar ett sportläge :wink:
Användarvisningsbild
av bargis
Ravi skrev:REM = den bakre säkrings boxen i bilen !
CEM = central elektronik box
Tror jag
Tjenare !
Vad är det dessa boxar sköter ?
Vilka funktioner har fått en uppdatering ?
Med vänlig hälsning, john
Användarvisningsbild
av bargis
sthlm skrev:Inga hjärnspöken i ditt fall, fick min bil uppdaterad och det som märktes mest var att växlingarna blev mjukare.
Kom ny mjukvara i februari till bilarna enligt Volvo.
Det jag kan ha emot denna uppdatering är att det är lite för mycket "gummisnodd" i lådan.
Mjukare men jag saknar ett sportläge :wink:
Nej så upplever inte jag min uppdatering.
Jag tycker den ligger kvar på samma växellängre utan att växla ner så fort det går lite uppåt. Tidigare tycker jag den varvade aldeles för mycket.
Drar jag nu en kickdown så varvar inte motorn upp i flera sekunder innan det bär iväg utan detta sker otroligt fort och bilen känns piggare än innan.
Dragläget känns även det annorlunda, ungefär som om glappet mellan gas blivit kortare. Bilen rör på sig med mindre rörelse på pedalen.
Växlingarna sker mjukare och känns mer övertygande.
Volvo appen

Hade problem med klimatstart via app för n&ar[…]

Stefans 968

Ansökte om ny skylt. IMG_1262.jpeg

Du er inne på noe der. Jeg trodde ikke jeg s[…]

Ingen bromsverkan höger fram

En V70 2.4 170hk 2003. Bilprovningen visar perfekt[…]