Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Octopussy
Jag blir galen, nu har jag spenderat några timmar i garaget och bytt beläggen till parkeringsbromsen och nya skivor, så långt gick allt hur bra som helst allt passade perfekt och jag satte på däcken. Men sedan blev jag lite osäker på om jag fäst centrum fjädern korrekt så jag monterar ner allt och lirkar lite med fjädrarna. Men nu när jag skall sätta på skivorna igen vägrar dom att passa, antagligen spänner beläggen för mycket utåt? Fattar inte vad som kan ha hänt? Allt fungerade ju perfekt för några timmar sedan ??:-/

Jag har lossat på handbromsskruven alla möjliga varv men det verkar inte som vajern drar ihop eller spänner sig nere vid hjulet. Vad kan ha gott snett?

Fick med ett Justeringskit till beläggen och antar att den används still att spänna ut beläggen om man tycker de tar för dåligt, men detta är ju motsatt effekt av vad jag vill ha, så det kittet har jag skitit i.
av S80D5-02
I änden på vajern, inne i trumman, sitter en mackapär (expander) som gör att beläggen pressas isär när du drar i vajern/handbromsen. Den kan vara rostig och kärva så att vajern inte går tillbaka helt fastän att du släppt efter. Så den kan du ju lea upp och smörja lite försiktigt med nåt bra. Annars är det väl dags att byta handbromsvajrar om de inte löper så lätt som de ska.
Användarvisningsbild
av Octopussy
Tack för ditt svar. Ja den makapären har jag tagit ut både borstat och smörjt men till ingen nytta :cry:

Förresten någon som vet om det finns ett verktyg för att smidigt få dit centerfjädern? Har för mig att det skall finnas ett sådant men det är la inget som vi vanliga mekar kan få tag i. Nu är det inte så jäkla svårt att gör utan ett verktyg men det hade inte skadat och hittat ett sätt att göra det lite smidigare.
av S80D5-02
Octopussy skrev:Tack för ditt svar. Ja den makapären har jag tagit ut både borstat och smörjt ...
Och vi pratar om samma mackapär, alltså den ledade längst bak, till skillnad från distansen i framkant? I så fall har du monterat fel eller har kassa vajrar (konstigt om båda ger upp samtidigt).
av Kena
Ang. verktyget till fjädern så brukar det gå lättare om man drar några varv eltejp runt backarna när fjädern ska dit. Då hålls de på plats.
Volvo appen

Hade problem med klimatstart via app för n&ar[…]

Stefans 968

Ansökte om ny skylt. IMG_1262.jpeg

Du er inne på noe der. Jeg trodde ikke jeg s[…]

Ingen bromsverkan höger fram

En V70 2.4 170hk 2003. Bilprovningen visar perfekt[…]