Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Freelander
Lyckades backa med öppen förardörr, rakt in i brevlåda - så nu står jag med bucklig dörr och vänster framskärm.
Man lär så länge man lever. Eller som fröken sade; Man lär så länge man har elever....
Det finns ju dörr på beg marknaden att köpa, dock utan backspegel, c-låsmotor osv.
Min fråga; Klarar man som glad amatör att byta dörren själv, lyfta över kablage och dörrinnanmäte och dyl?
Är det några specialverktyg eller annat som behövs - tidsåtgång?

Tack på förhand!

(Volvo V70 2,4 2002 bifuel)
Användarvisningsbild
av Hasse53
Frågan är om det inte är bättre att använda sin vagnskadeförsäkring i detta fall. Även om man lyckas byta dörr och skärm återstår ju lackering av en rejält stor yta vilket är svårt även för en glad amatör ;-)
Har man ingen vagnskadeförsäkring kommer saken i ett annat ljus. Nummer ett är tillgång till lokal att skruva i och sen inköp av en Haynes handbok. Glöm inte bort att bryta bort batteriet minst 30 minuter innan elkontakter lossas. Dörren snackar med bilen via can-bus och det kan bli problem om dom inte hittar varandra.
Mvh Hasse
av Freelander
Hasse53 skrev:Frågan är om det inte är bättre att använda sin vagnskadeförsäkring i detta fall. Även om man lyckas byta dörr och skärm återstår ju lackering av en rejält stor yta vilket är svårt även för en glad amatör ;-)
Har man ingen vagnskadeförsäkring kommer saken i ett annat ljus. Nummer ett är tillgång till lokal att skruva i och sen inköp av en Haynes handbok. Glöm inte bort att bryta bort batteriet minst 30 minuter innan elkontakter lossas. Dörren snackar med bilen via can-bus och det kan bli problem om dom inte hittar varandra.
Mvh Hasse
Ojsan!
Kanske såg jag ditt meddelande för sent.
Jag åkte till skroten och köpte en dörr och en skärm som jag skruvade bort från skadade bilar.
Dessa två är i mycket fint skick.
Fick hjälp av en bekant att lyfta loss gamla dörren och satte dit den nya.
Fick "chimsa" (tror jag det heter) för att alla vinklar skulle bli bra på dörren.
Dock (och nu kommer vi till att jag kanske läste ditt meddelande för sent) så säger instrumentpanelen "Förardörr öppen".
Har det att göra med att det sitter en ny dörr där nu?
Jag har ännu inte bytt handtag + lås eller satt dit innerpanelen på dörren.
Jag lär ju få byta låset till mitt gamla för att min gamla nyckel skall fungera, fjärrlåset fungerar heller inte just nu - det hänger väl också ihop med att det är fel lås helt plötsligt?

Måste bilen in på Volvo för någon form av omkodning, eller finns det något trix man kan göra själv för att nollställa bilen (ungefär som att det finns trix för att släcka "service" i intrumentpanelen?
av Mikael G
Freelander skrev:
Hasse53 skrev:Frågan är om det inte är bättre att använda sin vagnskadeförsäkring i detta fall. Även om man lyckas byta dörr och skärm återstår ju lackering av en rejält stor yta vilket är svårt även för en glad amatör ;-)
Mvh Hasse
Ojsan!
Jag åkte till skroten och köpte en dörr och en skärm som jag skruvade bort från skadade bilar.
Fick "chimsa" (tror jag det heter) för att alla vinklar skulle bli bra på dörren.
Dock (och nu kommer vi till att jag kanske läste ditt meddelande för sent) så säger instrumentpanelen "Förardörr öppen".
Jag lär ju få byta låset till mitt gamla för att min gamla nyckel skall fungera, fjärrlåset fungerar heller inte just nu - det hänger väl också ihop med att det är fel lås helt plötsligt?

Måste bilen in på Volvo för någon form av omkodning, eller finns det något trix man kan göra själv för att nollställa bilen (ungefär som att det finns trix för att släcka "service" i intrumentpanelen?
Om du inte monterat låskistan så förstår jag att bilen tror att förardörren är öppen.
av Freelander
Mikael G skrev:
Freelander skrev:
Mvh Hasse
Ojsan!

Om du inte monterat låskistan så förstår jag att bilen tror att förardörren är öppen.
Mja..alltså min nya dörr är ju komplett.
Där finns låskista, men min gamla nyckel funkar ju förstås inte.

Igår kväll bytte jag hela låset mot mitt gamla lås.
Bilen säger fortfarande att dörren är öppen.
Jag kan inte med fjärren centrallåsa bilen.
Det gick bra att använda nyckeln och låsa förardörren,,,,men den går inte upp igen. Det är ingen större fara eftersom bilen i övrigt är upplåst. Så ikväll får jag justera de två metallstängerna som går ner från låsanordningen och fästes i ett clips i nederkant. Jag misstänker att jag måste justera positionen på en av dem. Vilken - någon som vet - den övre eller undre?
Samt; Måste jag till Volvo för att kunna använda c-låset eller går det att lösa på annat sätt?
av joakim__
prova och flytta över knapparna från den andra dörren det är styrmodulen ddm/ pdm för dörren kan ju vara fel program vara i dörrmodulen
av Freelander
joakim__ skrev:prova och flytta över knapparna från den andra dörren det är styrmodulen ddm/ pdm för dörren kan ju vara fel program vara i dörrmodulen
Feedback!
Jag har bytt dörr.
Monterat dit min gamla låskista samt hela min gamla dörrinredning inkl manöverpanel för fönsterhissar osv.
Nu klagar inte längre bilen på att "förardörren öppen".
Jag kan med nyckel låsa förardörr och öppna förardörr. Fjärrlåsen reagerar inte när jag låser med nyckel.
Jag kan med larmdosan c-låsa hela bilen - UTOM just förardörr. Den reagerar inte på fjärrdosan.
Jag kan med larmdosan c-öppna hela bilen - UTOM just förardörr. Den reagerar inte på fjärrdosan.

Det lyser överhuvudtaget ej i manöverpanel för el-hissar mm.
Innebär detta att jag måste till VOLVO för någon form av datoromkodning/aktivering?
Räcker det om jag gör bilen strömlös ett tag - eller vad göra...?
OTA 4.xx

Ja för flera veckor, kanske en månad se[…]

Svärmor hade Bosch LU-Jetronic insprutning p[…]

Volvo appen

Jag får trycka väldigt många g&ar[…]

Hastighetsmätare 760

Är tyvärr inte sånt hjul i dessa m[…]