Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av cme
Gjorde fyrhjulsinställning igår på min XC. Har bytt alla leder och bussningar fram och nu har jag enn bil med nybilskänsla vad gäller framvagnen. Tyvärr så är cambervinkeln på bakvagnen större än vad den bör vara för att det ska vara bra för däcken. Enligt spec ska den vara nominellt +18' och gränserna är -1.00 grad till +1.00 grad. vänster bak var -58' (dvs bara 2 minuter från gränsen) och höger var -1.02'.

Gick igenom ett stort antal protokoll hos firman som gör hjulinställningar och alla talar samma språk. V70 sätter sig på för stora negativa cambervinklar. Fram kan man fixa till det genom att lossa spindeln från stötdämparen (alt använda/komplettera med camberskruvar). Tyvärr verkar det inte finnas någon lösning bak för vare sig V70n eller XC.

Är det någon som har en lösning? Nya bussningar även bak? (men det blir ju ändå inte justerbart)
Användarvisningsbild
av Fredric
ALLA V70N har det där problemet...det finns ingen justeringsmån just för detta...å ännu värre blir det om bilen är sänkt :wink:

På min bil har dom experimenterat och byggt dit justerskruvar..sånna som är ovala du vet..då kan man flytta hela länkarmen utåt och inåt efter behov...så hör med dom om dom kan fixa det för det är fullt möjligt :D
Få fart på styrservon

Får prova imorgon, stämmer det så[…]

Jag skulle ta bort minus på batteriet innan

Hjälp med Vida

Hej, Har en kod ( motorstyrning service erfordras[…]

Det var läckage i den gamla styrväxeln p[…]