Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

2500:- för ett par kallödningar? O det mesta jobbet gör man själv?(ur o i med instrumentet)

Skulle göra det för en MYCKET mindre peng...
johnnype skrev:
blådåren skrev:Om man köper en varmluftsstation för 600kr på valfri Kina sida så blir det megasuveränt :)

Det enda som tillkommer på den kostnaden är "veta hur" , det är just det man brukar ta betalt för.. :roll:

Jag hade problem med min DIM så jag provade att löda själv och det funkade ett par månader, sen återkom samma problem så jag lämnade in bilen (Digasoft Göteborg) och fick det fixat med garanti som jag inte behövt utnyttja än, för det har funkat felfritt sen dess (ca 10 månader).

Ska man löda själv ska man ha utrustning för att löda finelektronik, för kallödningarna som ska fixas är pyttesmå. Det funkar inte med en vanlig liten spetsig lödkolv. Sen hade åtminstone jag behövt förstoringsglas, vilket jag saknade. Sammanfattningsvis var det värt 2 500 kr att få det ordentligt fixat, i efterhand ångrar jag att jag slösade tid på att försöka själv, men kanske lärde jag mig nåt.
S80D5-02 skrev:Ska man löda själv ska man ha utrustning för att löda finelektronik, för kallödningarna som ska fixas är pyttesmå. Det funkar inte med en vanlig liten spetsig lödkolv. Sen hade åtminstone jag behövt förstoringsglas, vilket jag saknade. Sammanfattningsvis var det värt 2 500 kr att få det ordentligt fixat, i efterhand ångrar jag att jag slösade tid på att försöka själv, men kanske lärde jag mig nåt.
Ja, eller varmluft som jag skrev tidigare. Ska man göra det själv så behöver man verktyg och kunskap förstås men det gäller ju även om man bara ska byta bromsar t.ex.
Håller med om att det krävs att man är noggrann och har rätt utrustning, jag jobbar med liknande problem och har tillgång till bra utrustning...

Det var kanske därför jag reagerade på priset! Idag kan man köpa hyffsade usbmicroscop till låga priser och lödutrustning går att hitta på blocket!

Sen gäller det ju att ha kunskapen att göra jobbet!

Jag har ju aldrig gjort det på ett instrument, men jag har bytt många och lött om många kretsar på moderkort, och det är sällan som det inte fungerat efter. Det skulle vara intressant att testa syna av och hitta dessa kallödningar!

Ingen i sthlms området som vill offra sig? :)

Med vänlig hälsning: Lelle
Lelle skrev:Håller med om att det krävs att man är noggrann och har rätt utrustning, jag jobbar med liknande problem och har tillgång till bra utrustning...

Det var kanske därför jag reagerade på priset! Idag kan man köpa hyffsade usbmicroscop till låga priser och lödutrustning går att hitta på blocket!

Sen gäller det ju att ha kunskapen att göra jobbet!

Jag har ju aldrig gjort det på ett instrument, men jag har bytt många och lött om många kretsar på moderkort, och det är sällan som det inte fungerat efter. Det skulle vara intressant att testa syna av och hitta dessa kallödningar!

Ingen i sthlms området som vill offra sig? :)

Med vänlig hälsning: Lelle
Skynda dig att PM:a TS, kanske har han inte hunnit skicka iväg sitt. :smile:
Volvo appen

Jag får trycka väldigt många g&ar[…]

Hastighetsmätare 760

Är tyvärr inte sånt hjul i dessa m[…]

Löjliga priser XC70

https://www.tradera.com/item/1001/715984444/volvo-[…]

Bytte tändspole det första jag gjorde. I[…]