- sön 19 maj 2013, 10:39
#755829
Hej!
Jag har haft ett rätt så irriterande problem på min Volvo V70 från -99 där allt började med att bilen började tappa kraft på väg hem från jobbet, ju närmre jag kom stan (1.7mil) så skönk hastigheten och bilen började rycka/guppa (bluddra) allt mer intensivt och nu en vecka senare efter diverse undersökningar och byte utav slitdelar så börjar det arta sig!
Jag bytte till en LMM utan lycka så jag provade att koppla ur lambdasonden och DäR började bilen helt plötsligt gå bättre, från att dö efter 5 sekunder till att ha en bra och jämn tomgång utan lambdasonden, så jag åkte och köpte en ny lambdasond och bilen går mycket bra på tomgången, nu kommer vi till problemet som kvarstår, när jag provstartade bilen direkt efter att jag satt i den nya lambdasonden så var det inga problem att varva till 3000-4000 varv, men efter kanske 1 minuts åkande så började bilen bluddra och tappa kraft och det var som att ju högre växel jag har så går den bättre men fortfarande dåligt och går inte mer än 2.500 varv och börjar sjunka därefter.
Det jag bytt pga att allt var väldigt slitet;
Bränslefilter
Tändstift
Fördelarlock
Fördelarrotor
Lambdasond (Här började bilen gå mycket bättre)
Luftmassemätare (En begagnad som jag inte märkte någon skillnad på när jag bytte, med samma artikelnummer) kan ju vara defekt denna också iof om den förra nu var det. Kopplar ur den och det blir ingen skillnad om jag har den i kopplad eller urkopplad.
Vet inte riktigt vad det kan vara.. så jag undrar då jag fått höra av min kära mor att deras bil betedde sig såhär och dom bytte tändkablar och vips så var problemet borta.. kan det vara så enkelt? Kan det vara så att när jag ger gas så tappar den kraft då en cylinder inte går ordentligt? Det skumma är dock att tomgången ju klockrent tycker jag så det borde ju kanske inte vara det problemet.. ?
Tack på förhand..
Jag har haft ett rätt så irriterande problem på min Volvo V70 från -99 där allt började med att bilen började tappa kraft på väg hem från jobbet, ju närmre jag kom stan (1.7mil) så skönk hastigheten och bilen började rycka/guppa (bluddra) allt mer intensivt och nu en vecka senare efter diverse undersökningar och byte utav slitdelar så börjar det arta sig!
Jag bytte till en LMM utan lycka så jag provade att koppla ur lambdasonden och DäR började bilen helt plötsligt gå bättre, från att dö efter 5 sekunder till att ha en bra och jämn tomgång utan lambdasonden, så jag åkte och köpte en ny lambdasond och bilen går mycket bra på tomgången, nu kommer vi till problemet som kvarstår, när jag provstartade bilen direkt efter att jag satt i den nya lambdasonden så var det inga problem att varva till 3000-4000 varv, men efter kanske 1 minuts åkande så började bilen bluddra och tappa kraft och det var som att ju högre växel jag har så går den bättre men fortfarande dåligt och går inte mer än 2.500 varv och börjar sjunka därefter.
Det jag bytt pga att allt var väldigt slitet;
Bränslefilter
Tändstift
Fördelarlock
Fördelarrotor
Lambdasond (Här började bilen gå mycket bättre)
Luftmassemätare (En begagnad som jag inte märkte någon skillnad på när jag bytte, med samma artikelnummer) kan ju vara defekt denna också iof om den förra nu var det. Kopplar ur den och det blir ingen skillnad om jag har den i kopplad eller urkopplad.
Vet inte riktigt vad det kan vara.. så jag undrar då jag fått höra av min kära mor att deras bil betedde sig såhär och dom bytte tändkablar och vips så var problemet borta.. kan det vara så enkelt? Kan det vara så att när jag ger gas så tappar den kraft då en cylinder inte går ordentligt? Det skumma är dock att tomgången ju klockrent tycker jag så det borde ju kanske inte vara det problemet.. ?
Tack på förhand..