Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av dannePP
Hej!

Jag har haft ett rätt så irriterande problem på min Volvo V70 från -99 där allt började med att bilen började tappa kraft på väg hem från jobbet, ju närmre jag kom stan (1.7mil) så skönk hastigheten och bilen började rycka/guppa (bluddra) allt mer intensivt och nu en vecka senare efter diverse undersökningar och byte utav slitdelar så börjar det arta sig!
Jag bytte till en LMM utan lycka så jag provade att koppla ur lambdasonden och DäR började bilen helt plötsligt gå bättre, från att dö efter 5 sekunder till att ha en bra och jämn tomgång utan lambdasonden, så jag åkte och köpte en ny lambdasond och bilen går mycket bra på tomgången, nu kommer vi till problemet som kvarstår, när jag provstartade bilen direkt efter att jag satt i den nya lambdasonden så var det inga problem att varva till 3000-4000 varv, men efter kanske 1 minuts åkande så började bilen bluddra och tappa kraft och det var som att ju högre växel jag har så går den bättre men fortfarande dåligt och går inte mer än 2.500 varv och börjar sjunka därefter.

Det jag bytt pga att allt var väldigt slitet;
Bränslefilter
Tändstift
Fördelarlock
Fördelarrotor
Lambdasond (Här började bilen gå mycket bättre)
Luftmassemätare (En begagnad som jag inte märkte någon skillnad på när jag bytte, med samma artikelnummer) kan ju vara defekt denna också iof om den förra nu var det. Kopplar ur den och det blir ingen skillnad om jag har den i kopplad eller urkopplad.

Vet inte riktigt vad det kan vara.. så jag undrar då jag fått höra av min kära mor att deras bil betedde sig såhär och dom bytte tändkablar och vips så var problemet borta.. kan det vara så enkelt? Kan det vara så att när jag ger gas så tappar den kraft då en cylinder inte går ordentligt? Det skumma är dock att tomgången ju klockrent tycker jag så det borde ju kanske inte vara det problemet.. ?

Tack på förhand..
Jag har inget direkt och bra svar, men du kan enkelt kolla tändkablarna. Dom slits med tiden och milen.

Tag en duschflaska, sådan som används till blommor eller stryktvätt m.m. Häll i lite rent vatten. Kör bilen till en mörk och oupplyst plats, stoppa inte motorn. Öppna huven och spruta en fin vattendimma på tändkablarna. Om kablarna är dåliga så syns det överslag i form av gnistor på och mellan kablarna.

Detta är inget exakt test, men så tillförlitligt att om det blir synliga överslag, så kan tändkablarna anses dåliga.

Nu har du bytt fördelarlock och stift etc. etc. Annars kan metoden innefatta även sådana delar.
Jag åkte i vilket fall och köpte tändkablar idag då de gamla inte varit bytta sedan bilen var ny.. och se på min förvåning att bilen går dåligt, ingen bra tomgång alls och bara svajjar...

Jag är helt lost..
Ber om ursäkt.. men en fråga som jag ber dig ödmjukast eller någon annan för den delen att svara på..

Kan med informationen ni fått, det vara så att katalysatorn är sönder?

Med lambdasonden i kopplad till bilen men EJ inskruvad i grenröret så går bilen som en klocka, med lambdasonden i grenröret så går bilen som Agda på 100 år.
Det skramlar om bilen också!

Vad sägs?
Nu ska ni få höra! Vilka tattare jag köpte bilen utav! Utan att namnge firman då jag inte ringt reklamationsnämnden ännu så ska jag berätta vad jag hittade på min bil.

Jag har ju som sagt tänkt kolla katalysatorn idag och se om den var sönder genom att slå en gummislägga lite lätt och höra om det skramlar. Visst! Den skramlade så den var sönder som jag trodde! NU kommer vi till det makalösa, bilens HC och Lambda värden var skyhöga på senaste besiktningen och på den ombesiktning dom utförde så hade värdena sjunkit från HC 122 till HC 076 och Lambda värdet hade sjunkit till bra nivåer (kommer ej ihåg vad för värden).

Vet ni hur dom gjorde för att fixa felet?! Dom hade monterat en ny universal katalysator från Biltema 699kr och svetsat fast den UNDER baksätet precis innan ljuddämparen OCH SPARAT DEN GAMLA KATALYSATORN SOM VAR SÖNDER OCH SITTER KVAR I BILEN som sitter precis bakom Lambdan DÄR FRAM.

Dom hade kapat bort värmeskölden för att få plats med den nya katalysatorn och hade endast svetsat röret HALVVÄGS runtom röret och täppt resterande glipa med svetspasta, dessutom så var rörets diameter till katalysatorn större än röret till original avgasröret. Hur bifogar man ett fotograti så ni får lite att skratta om ikväll?

Kommer snarast ringa reklamationsnämnden och kräva tillbaka vartenda öre jag lagt ut på bilen och bilen i sig.
Dom har helt enkelt lurat en som inte kan bilar, klart jag vinner det?
av tomsa
dannePP skrev:Nu ska ni få höra! Vilka tattare jag köpte bilen utav! Utan att namnge firman då jag inte ringt reklamationsnämnden ännu så ska jag berätta vad jag hittade på min bil.

Jag har ju som sagt tänkt kolla katalysatorn idag och se om den var sönder genom att slå en gummislägga lite lätt och höra om det skramlar. Visst! Den skramlade så den var sönder som jag trodde! NU kommer vi till det makalösa, bilens HC och Lambda värden var skyhöga på senaste besiktningen och på den ombesiktning dom utförde så hade värdena sjunkit från HC 122 till HC 076 och Lambda värdet hade sjunkit till bra nivåer (kommer ej ihåg vad för värden).

Vet ni hur dom gjorde för att fixa felet?! Dom hade monterat en ny universal katalysator från Biltema 699kr och svetsat fast den UNDER baksätet precis innan ljuddämparen OCH SPARAT DEN GAMLA KATALYSATORN SOM VAR SÖNDER OCH SITTER KVAR I BILEN som sitter precis bakom Lambdan DÄR FRAM.

Dom hade kapat bort värmeskölden för att få plats med den nya katalysatorn och hade endast svetsat röret HALVVÄGS runtom röret och täppt resterande glipa med svetspasta, dessutom så var rörets diameter till katalysatorn större än röret till original avgasröret. Hur bifogar man ett fotograti så ni får lite att skratta om ikväll?

Kommer snarast ringa reklamationsnämnden och kräva tillbaka vartenda öre jag lagt ut på bilen och bilen i sig.
Dom har helt enkelt lurat en som inte kan bilar, klart jag vinner det?

Ok men som sagt din bilmodell hör fortfarande till viewforum.php?f=16 :shock:

Finns säkert en kortare rem att köpa. […]

B230fk saknar kraft

Jag tycker inte den verkar stiga med laddtryck hel[…]

…När den femstegade lådan inf[…]

Tack för detektivarbetet, vad gött jag h[…]