Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av combato
Hej,
Har ett klonkande ljud i bakvagnen på min v70 när man kör ned i någon håla eller någon lite större ojämnhet. Tror jag lokaliserat det till höger bak, men vad kan det vara? Har kollat stötdämpar fästena inne i bagage utrymmet men dessa verkar fräsha (syns ingen tendens till glapp om någon samtidigt står och gungar bilen uppe på dragkroken).

Kan det vara glapp i någon bussning eller någon infästning, men vad skall man börja kolla?

/Tony
Användarvisningsbild
av combato
dieselmagnus skrev:Du har ju k-hämmare bak som kanske behöver bytas
Ok, jag får ta mig en ordentlig titt i helgen. Har precis köpt bilen så jag kan den inte särskilt bra.
Tack för tipset!
Användarvisningsbild
av combato
Kollade lite i helgen genom att lyfta upp bilen. Drog och slet i alla stag och försökte se om bussningarna glappade men jag kunde inte se något. Kanske är svårt att se utan riktiga bilprovningstester. Men jag upplever även bilen lite svajig i bakvagnen också och det kanske tyder på krängningshämmarna?
Användarvisningsbild
av combato
combato skrev:Kollade lite i helgen genom att lyfta upp bilen. Drog och slet i alla stag och försökte se om bussningarna glappade men jag kunde inte se något. Kanske är svårt att se utan riktiga bilprovningstester. Men jag upplever även bilen lite svajig i bakvagnen också och det kanske tyder på krängningshämmarna?
Jag hittade felet: Det var stötdämparna som var helt slut. Höger bak var så kass att den inte gick tillbaka efter att man tryckte ihop den. Nu är den tyst och fin i bakvagnen efter bytet. :-)

Tack för era inlägg.
av Mobbe
Elände!
Har fått svajig bakvagn på min XC70 -07 med Nivomat.
Provade att byta stabilisatorstagen men det hjälpte inte.
Efter att jag läst runt på forumet anar jag att det är dämparna som börjar kasta in handduken.
Då jag inte noterat något läckage önskar jag tips på några enkla test man kan göra innan man ruinerar sig på nya.
av Mobbe
Mobbe skrev:Elände!
Har fått svajig bakvagn på min XC70 -07 med Nivomat.
Provade att byta stabilisatorstagen men det hjälpte inte.
Efter att jag läst runt på forumet anar jag att det är dämparna som börjar kasta in handduken.
Då jag inte noterat något läckage önskar jag tips på några enkla test man kan göra innan man ruinerar sig på nya.
Det sedvanliga gungprovet ger ingen felsymtom.
Några andra sätt att prova just dämpare med nivåreglering?

Tack för svar, så milen 27000 på[…]

Standard med volvos låskistor. Ja det &[…]

Volvo appen

Jag får trycka väldigt många g&[…]

Jag tror du kan ändra tändiäget p&a[…]