Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Folka
Hej
Jag upplevde ett nytt ljud ifrån motorn häromdagen. Då jag lokaliserar ljudet tycks det komma från remkresten. Men det viner inte utan låter mer som ett regelbundet rasslande, ca 1 ggr /sek vid tomgång. Vid kontroll av styrservoolja så visade det sig att nivån inte nådde upp på stickan (jag har tydligen slarvat där...) men jag har inte märkt någon försämrad funktion i styrningen. Naturligtvis kopplade jag ljudet till brist på olja, så imorse var jag förbi Volvo och köpte ny olja och fyllde på. Men ljudet verkar dock inte försvinna. Eftersom ljudet kommer ca 1 ggr /sek och motorn snurrar 800 varv/min eller ca 13 varv/sek och styrservopump, ac och generator ännu snabbare (jag vet itne utväxling på hjulen där), så verkar det mer som att det skulle kunna vara remmen i sig, eller? Kamrem och yttre drivrem byttes för ca 4000 mil. Någon som har någon ide?

Tack för svar, så milen 27000 på[…]

Standard med volvos låskistor. Ja det &[…]

Volvo appen

Jag får trycka väldigt många g&[…]

Jag tror du kan ändra tändiäget p&a[…]