Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av isnisn
Hej!

Är ny på detta forum så tänkte först säga hej till alla :)

Mitt problem med min bil började för 5-6 veckor sedan då jag skulle köra till jobbet. När jag skulle på motorvägen och växlade från 3'an till 4'an i 90km/h så gick inte 4'an i riktigt - det blev det där ljudet när man växlar utan koppling :) ... Tillslut gick den i med lite våld(trött på morgonen) efter 2-3 försök. Tänkte inte mer på det förrens jag skulle backa till på parkeringen på jobbet - la i backen som vanligt och släppte upp kopplingen, poff så flög spaken till neutral och jag försökte igen, igen och igen. Om man tar det försiiiiktigt med kopplingen upp och man vickar på spaken i "R"-läge så hör man att den hoppar i och stannar där - då kan man backa på som vanligt :). Skulle man inte lyckas så kommer det där ljudet igen *brrrRRRrrr*.
Den går som den ska annars, driver fint och slirar inte, inga missljud eller liknande. Enda ljudet är från spaken när man växlar, den "klickar" på något mjukt sätt - går inte att förklara... Ungefär som att något där under träffar en vägg med lite olja på när man växlar i och ur - förutom på backen då.

Min fråga är vad som har hänt? Kan något kommit ur led när jag tvingade i 4'an på motorvägen?
Den är fullservad med en ägare på nacken. Gått 20,000mil.
Löjliga priser XC70

https://www.tradera.com/item/1001/715984444/volvo-[…]

Bytte tändspole det första jag gjorde. I[…]

Volvo appen

Fler som fått problem att starta värmar[…]

Tack för svar, så milen 27000 på[…]