Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av volvoharley
Hej skulle behöva lite kloka råd från ngn här på forumet.
Har en nyinköpt Volvo S80-99 2,4 140 Hk.
Displayen visar SRS service omgående, raderade felkoden med PPC, lyckades också en gång, felkoden försvann.
Vid nästa start kom felmedelandet tillbaks, gjorde då en avläsning av koder då visar den Felkod SRS 0024 ( för hög resistans passagerar airbag steg1) och SRS 00C4 (för hög resistans passagerar airbag steg 2)
Nu kommer felmeddelandet tillbaks redan när jag raderar koderna, dvs med en gång.
Nu till det anmärkningsvärda det har aldrig vart monterat airbag på passagerar sidan.
Jag har kollat över samtliga kontakter och kablage och dessa ser OK ut.
Det enda jag kan tänka mig är att det är styrmodulen till SRS som är ngt fel på, att den plötsligt får för sig att det skall sitta en airbag på passagerar sidan. Kan man programmera om modulen med ny mjukvara? eller är det bara att byta ut den mot ny?
kan det vara ngt annat som triggar SRS koder
tacksam för alla ideer och uppslag
Användarvisningsbild
av greeeken
Kan vara Bältesförsträckare.
Det kan även vara SIPS. Krockkudden I stolen. Det har du garanterat om den inte är bortplockad och ersatt med ett motstånd.
Kolla ordentlgit att alla kablar sitter som dom ska under stolen. Kan vara skavda kablar. Kolla även bälteslåset att den kabeln är hel.
av volvoharley
Har kollat kablage och kontakter allt ser OK ut.
Idag har jag dock lyckats att nolla felkoden, det går att rdaera den så fort motor/bil är varmkörd.så länge den är varm så triggas inte felkoden på SRS.skumt!
Jag börjar tro att det är ngt helt annat som triggar detta fel.
Gjorde rent spjällhuset också, hade lite svajig tomgång, resultat bra, stabil tomgång efter den operationen, kan ett spjällhus triga att SRS sätter felkod?

Följande felkoder har jag i bilen vid avläsning med PPC´n
CEM:
0x8F12 CEM Ljusviddsreglering För låg signal
0x1A59 Kommunikation med AUM-styrenhet Signal saknas
0x8F12 CEM Ljusviddsreglering För låg signal
0x1A59 Kommunikation med AUM-styrenhet Signal saknas
SRS:
0x0024 Krockkudde passagerare, steg 1 För hög resistans
0x002C Krockkudde passagerare, steg 2 För hög resistans

Någon som har ngt uppslag?
av volvoharley
Har bytt tempgivare och kollat upp första delen på kablaget .
fortfarande samma fel.
felkod går att radera när motor kommit upp i arbetstemp och triggas inte igen förrän motor blitt kall igen.
Tempgivaren kommunicerar med CEM antagligen där felet ligger.
har kollat upp samtliga jordpunkter och är OK
någon på forumet som råkat ut för dylikt fel?
av Cnpp
Jag har haft exakt samma fel som du har eller hade. Samma bil med avsaknad av airbag på passagerarsida.
Skull besikta för 3 veckor sen och lampan lös såklart. Har bekanta på jobbet som har en bra OBD läsare som även raderar srs felkoder. Vi pluggade in den och skulle släcka lampan med den återkom efter en sekund.

Fick tipset att demontera passagerarstolen för att komma åt några kontakter som kunde ha ergat ihop. Tog isär kontakterna och sprutade på kontaktspray. Demonterade även isär mittkonsolen. Där sitter srs modulen. Gjorde samma sak där.

Åkte till jobbet imorse och lånade felkodsläsaren och släckte felkoderna.
Besiktade även samma dag. Nu är det fixat. Det var troligen glapp i kontakten som orsakade felkoden.
av Tim
Du har en defekt airbag styrenhet och det kommer inte hjälpa med att göra rent några kontaktstycken. En ny styrenhet är det enda att göra, kommer inte fungera med en begagnad styrenhet heller. Har bytt ett flertal, och är ett mer eller mindre ett ganska vanligt fel på dom första årsmodellerna. Efter ett byte utav styrenhet måste även styrenhet laddas med programvara och det kan bara en auktoriserad volvo verkstad göra. För att komma åt styrenhet behöver mittkonsolen demonteras. Byt den själv och åk till volvo och ladda programvaran.
av volvoharley
Jo det har slagit mig att det kan vara fel på styrenheten, men det som gör mig osäker att jag kan radera felkoden när bilen är uppe i temp och den kommer inte tillbaks föränn motor är genom kall igen.
köpte en beg styrenhet enl det art nr Volvo säger att den skall heta numera. dock stämmer inte kontaktstycket med sina styrspår med den nya styrenheten. så jag får väl leta efter en med samma nummer som sitter i såfall
forts följer.....
Löjliga priser XC70

https://www.tradera.com/item/1001/715984444/volvo-[…]

Bytte tändspole det första jag gjorde. I[…]

Volvo appen

Fler som fått problem att starta värmar[…]

Tack för svar, så milen 27000 på[…]