Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Thobbie80
Har tänkt byta ut min (host host) Peugeot och funderar lite på en V70 Bifuel.
Hur ekonomiska är dom att äga och hur långt kommer man på en tank?läste att bensintaknen är på 30l men hur mycke är det i gastanken?
I övrigt måste dom väll ha samma goda kvalitet och körkänsla som vanliga V70?
av Rådlös
Det går inte att jämföra bensintank och gastank rakt av. Däremot innehåller gastanken energi för motsvarande 30 mil, där också.
Läs mer i den här tråden: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 22&t=91426

Tänk både en och två gånger på att i vissa fall är det mycket längre än 30 mil mellan tankställena för gas i Sverige. Och där den finns på närmare håll i södra Sverige, är den ofta slutsåld.
av Thobbie80
Rådlös skrev:Det går inte att jämföra bensintank och gastank rakt av. Däremot innehåller gastanken energi för motsvarande 30 mil, där också.
Läs mer i den här tråden: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 22&t=91426

Tänk både en och två gånger på att i vissa fall är det mycket längre än 30 mil mellan tankställena för gas i Sverige. Och där den finns på närmare håll i södra Sverige, är den ofta slutsåld.
Okej då vet jag.Bor i södra/västra delarna.
av MikaelV70
Rådlös skrev:Tänk både en och två gånger på att i vissa fall är det mycket längre än 30 mil mellan tankställena för gas i Sverige. Och där den finns på närmare håll i södra Sverige, är den ofta slutsåld.

Det där med slutsåld gas är något som sker i Stockholm. Det finns inga andra platser i landet som är kända för slutsåld gas förutom just Stockholm. På många orter, speciellt längs västkusten kommer gasen i rörledning till mackarna.
Vidare behöver man inte hänga upp sig på att bilen endast har 30 mils räckvidd på gas. Du har även hela 29 liter bensintank att köra på vid behov. Bensindriften är inte så mycket dyrare att det skulle vara katastrof att köra några mil på bensin.

För att ge råd om gasbil eller ej så finns det en viktig sak att tänka på. Var kör du dagligen? Hur långt? Du måste ha nära till en gasmack där du kör dagligen. Har du inte en gasmack längs sträckan du tex kör till ditt arbete varje dag så blir det inte bra. Det blir både dyrt och miljövidrigt att köra långt enbart för att tanka.

Med dagens priser får du mycket bil för pengarna om du köper en gasbil. En diesel är tokdyr i inköp jämfört med en gasbil. Skatt och försäkring är mycket billig på gasbilen samtidigt som bränslekostnaden per mil för en gasbil är nästan lika låg som en dieselbil.

Köp en gasbil med fullstämplad bok från Volvo, då vet du att gassystemet har fått nödvändiga filterbyte samt justeringar. Hittar du en bil med bytt gasregulator och gasfördelare är det ett bra köp. Detta är dyra fel som kommer på många av dessa bilar efter ca 12000-18000 mil.

En V70 gasbil blir som regel billig per mil i totalkostnad.
av Thobbie80
MikaelV70 skrev:
Rådlös skrev:Tänk både en och två gånger på att i vissa fall är det mycket längre än 30 mil mellan tankställena för gas i Sverige. Och där den finns på närmare håll i södra Sverige, är den ofta slutsåld.

Det där med slutsåld gas är något som sker i Stockholm. Det finns inga andra platser i landet som är kända för slutsåld gas förutom just Stockholm. På många orter, speciellt längs västkusten kommer gasen i rörledning till mackarna.
Vidare behöver man inte hänga upp sig på att bilen endast har 30 mils räckvidd på gas. Du har även hela 29 liter bensintank att köra på vid behov. Bensindriften är inte så mycket dyrare att det skulle vara katastrof att köra några mil på bensin.

För att ge råd om gasbil eller ej så finns det en viktig sak att tänka på. Var kör du dagligen? Hur långt? Du måste ha nära till en gasmack där du kör dagligen. Har du inte en gasmack längs sträckan du tex kör till ditt arbete varje dag så blir det inte bra. Det blir både dyrt och miljövidrigt att köra långt enbart för att tanka.

Med dagens priser får du mycket bil för pengarna om du köper en gasbil. En diesel är tokdyr i inköp jämfört med en gasbil. Skatt och försäkring är mycket billig på gasbilen samtidigt som bränslekostnaden per mil för en gasbil är nästan lika låg som en dieselbil.

Köp en gasbil med fullstämplad bok från Volvo, då vet du att gassystemet har fått nödvändiga filterbyte samt justeringar. Hittar du en bil med bytt gasregulator och gasfördelare är det ett bra köp. Detta är dyra fel som kommer på många av dessa bilar efter ca 12000-18000 mil.

En V70 gasbil blir som regel billig per mil i totalkostnad.
Det var en bra information,hur mycke ekonomiskare är gasbilen mot en vanlig bensinbil?
av pvfreak
Nu vet jag inte hur det är med de äldre versionerna av V70 Bifuel, men min som är uttagen
1/2-2013 har en bensintank på 70 liter.
av MikaelV70
Alla V70N har 29 liter bensintank där man kan välja om man vill köra på bensin eller gas. Bilen startar alltid på bensin och går själv över till gas när ett antal villkor är uppfyllda. På sommaren tar detta oftast någon sekund, på vintern tar det flera minuter. Den viktigaste parametern är att kylvattnet skall hålla en viss temperatur innan motorn går på gas. Detta eftersom gasregulatorn värms upp av kylvatten.

De nya (2010-) och gamla (2001-2008) bifuel skall inte jämföras, det är helt olika teknik i gasdriften på de olika bilarna.
Användarvisningsbild
av Andreas2012
dieselmagnus skrev:Sök på gasregulator är en svindyr grej och verkar pajja ibland.
Jag renoverade min LPG regulator för 2-3 veckor sedan, det kostade runt 3000Sek allt som allt, och nu har jag 2 års garanti på den renoverade regulatorn.

Jag sparar ungefär 1200Sek i månaden på att köra på gasen i stället för bensin, så jag kan lätt leva med att ha en ungefärlig effekt förlust på 5% jämfört med bensinen.

Kommer aldrig igen köpa/köra någonting annat än hybrid bil, miljö aspekten är lika viktig för mig som ekonomin.
av noobbody
Beror nog lite på vilken årsmodell du väljer.

Ska du han en äldre modell kolla alla kvitton och ju fler desto bättre. Även kontinuerlig service är viktig.
Har märkt att många av dessa bifuel verkar kunna vara väldigt dyr att äga då det lätt kan bli mycket reparationer.
Gasklocka, regulator digitalt instrument, gasfilter rengöring gastank osv bör vara bytt om det är en som gått mer än 18k mil.

Även så verkar det gå trögt med utbyggnad av gastankar. Och priset på gas verkar dra iväg det också :D

Annars så tycker jag en gasbil går lika bra som en vanlig bil och känslan av att tanka miljövänlig gas är riktigt skönt.

Bytte tändspole det första jag gjorde. I[…]

Volvo appen

Fler som fått problem att starta värmar[…]

Tack för svar, så milen 27000 på[…]

MartinS V60 D4 R-Design

Fantastiskt! Ja 17.5" är riktigt t[…]