Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Har hittad en V70 T5 (2001) som passar min budget, men bilen har rullat en hel del (25300) och jag vet lite grann om bilar, men inte vad jag absolut ska kolla på innan jag köper en bil som har kört så pass mycket.

Ägaren har i alla fall bytt olja, oljefilter och kupéfilter, men det är nåt som åtgärdas ofta. Kamrem byttes vid 16000. Vad ska jag absolut se på innan jag ska ta det här vidare? Vill inte raka ut för dyra överraskningar. Hoppas att jag kan pruta ner priset till 37 - 38,5k (ligger på 43k), och det skulle vara riktigt skit att få spendera 10k på reparationer inom två månader.

Tack för hjälpen!
De är vell inte så mycket mera än andra bilar,kolla så att den inte läcker olja från vevaxeltätningen mellan motor och växellådan,sväng fullt lysssna om knutarna knackar,känn efter glapp i framvagnen,den ska dra bra när turbon laddar när du växlar ner tex.
Tror nog att jag kommer att köpa bilen. Visst har den rullat en del, men skitsamma, med eran hjälp borde det lösa sig. :-)-)

Hoppas jag kan pruta ner priset några tusenlappar som jag kan lägga undan inför första besöket till verkstaden.
Kolla så kopplingen är ok, dvs mjukt ingrepp, inte slirar, inte hugger samt inget oljeläckage enligt "Andreas123". Byte av koppling är j-gt dyrt, kostar 12 k på Volvo och är tyvärr inte helt ovanligt. Kolla sen efter ventiltick. Be en medhjälpare att trampa på kopplingspedalen så att eventuellt knack från växellådan tystas(vanligt). Ventiltick får inte förekomma då det är hydrauliska tryckare på turbomodellerna. Byte av tryckare är relativt ovanligt men dyyrt. T5 är en prestandamodell som ofta körs hårt som leder till förtida slitage. Jag har varit spekulant på en 03:a som jag skippade pga ovanstående problem.
Volvo appen

Fler som fått problem att starta värmar[…]

Tack för svar, så milen 27000 på[…]

MartinS V60 D4 R-Design

Fantastiskt! Ja 17.5" är riktigt t[…]

Dashcam

Är det någon som har installerat en dac[…]