Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av eerikm
hejsan har problem med min v70 D5 den ryker vitt/ljusblått och luktar olja när ja stått på tomgång mer än 1 min .. Ganska rejält med rök kommer nör ja då gasar till, i tryckrören ligger det en del olja så jag misstänkte turbon så fick tag i en begagnad i mkt bra skick men samma fel även nu.. kontrolerade vevhusvent idag men den var helt ok . kan det vara så att den turbon ja fick tag på också var kass ? tackar för svar..
av Joakim1972
Hade en 855 T5 för några år sedan som hade samma problem. Rev ner vevhusventilationen och byte allt. Men felet kvarstod. Kollade med en gubbe på jobbet och han tipsade om att jag skulle kolla över vaccumslangarna. Gjorde det och hittade en gummiböj som var som tuggummi. Byte den och sen fungerade det. Min bil hade även övertryck i motorn ska väll tilläggas.
av eerikm
Okej hade du med en del olja i tryckrör.? Vad det turbon som tryckte igenom pga att det var för högt tryck i vevhuset? Inbillar mig att det borde synas på oljestickan om det är övertryck. Den brukar ju tryckas upp då. Dock så släppte pluggen som sitter ovanför packboxen till veven i bakkant som d5 an har. kan vart pga övertryck
av Joakim1972
Har packboxen skjutit ut så är det garanterat övertryck i motorn. Kolla vevhusventilationen och slangar runt omkring om dom ser okej ut. Japp min tryckte ut olja i slangarna och även laddluftskylet. Släppte man på slangen vid llkylet så rann det ut olja.
Volvo appen

Fler som fått problem att starta värmar[…]

Tack för svar, så milen 27000 på[…]

MartinS V60 D4 R-Design

Fantastiskt! Ja 17.5" är riktigt t[…]

Dashcam

Är det någon som har installerat en dac[…]