Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har nu hunnit med 350 mil med XC90:n sen vi köpte den i januari och jag tycker den dricker för mycket diesel. Körningen har varit väldigt blandad med både statskörning och långresor. Sist så hade den sörplat i sig 1,21 l/mil och då hade vi kört nästan halva tanken på långresa. Har kollat däcktrycket och dimensionen. Kör på dubbade Goodyear. Vilka anledningar till den höga förbrukningen kan finnas? Vad kan man göra åt det. Färddatorn påstår att den dragit 0,92 på samma tank. Det är lite för stor skillnad tycker jag. Hade en V70 förut och den ljög absolut inte lika mycket. Tacksam för tips.
Min D5 2006 Automat brukar ligga på lite drygt 0,90 liter/mil nu på vintern med dubbade Michelin däck med blandad körning. Nu i påsk var jag uppe i stugan i Vemdalen och kom ned på 0,88 liter/mil efter ganska lugn motorvägskörning med farthållaren satt på 110 km/h. Jag har inbillat mig att dubbdäck mår bäst av att inte ligga i 120-140 km/h därav den "låga" hastigheten. Jag upplever till skillnad från tidigare inlägg inte att värmaren gör speciellt stor skillnad för min förbrukning men då använder jag den å andra sidan mest uppe vid stugan. En sak jag märkt ökar förbrukningen rejält är att köra med takbox, det får min bil att dra ca 1 dl per mil extra så den har jag sällan på numer. Annars är väl det de gamla vanliga tipsen för lägre förbrukning som gäller.
1. Rätt(=högt däcktryck)
2. Lugn körstil, vilket iofs bilen i sig själv inbjuder till
3. Inte takräck eller box om det inte behövs
På sommaren med sommardäck brukar min ligga på ca 0,80 liter per mil i snitt. Det tycker jag är fantastiskt för en bil på över två ton även om det säkert är mer än en supereffektiv småbil av idag.

Alla mina förbrukningssiffror är från datorn, jag orkar inte hålla på och räkna ut när jag tankar.
Färddatorn i en diesel visar ca 20-30% för lite. Att räkna ut tar ju lång tid antal liter/antal mil. Att en xc90 D5 drar 1,2l/mil låter onekligen mycket. Visst XC90 är stor och tung samt hög så den tar ju mera luft. Värmaren gör nog ca 0,5dl mer/mil i runda slängar. Vad har du för däcktryck? Mätt när däcken är kalla? Det som gör lite är ju att ha ett rent luftfilter. Lossa den grova slangen mitt framför motorn den brukar vara lite igenkletad med olja. Rengöra luftmassemätaren. Antar att du har automat.
Tack för svaren. Vi har inte kört något med takbox eller takräcke så den faktorn kan man räkna bort. Dieselvärmaren använder vi nästan aldrig (då blir vi utan ström och kan inte starta), bilen står i garaget istället. Så det kan vi också räkna bort. Jag har fyllt på luft i däcken enligt rekommendationen för full last. Kommer inte ihåg exakt vilket tryck det var. Får väl dubbelkolla trycket i kväll när den stått ett tag. Dieselmagnus: bilder på placeringen av "grova slangen" och luftmassemätaren skulle uppskattas. Hur gör man rent dessa? Trasa utan rengöringsmedel?
Luftmassemätaren sitter fast med två torx på luftfilterboxen. Jag använder elektronikrengöring. Om du öppnar motorhuven och tittar rakt på motorn i mitten ser du en grov gummislang som löper parallelt med motorn kanske är 30-40cm lång. Sitter med två slangklämmor. Ta loss och tvätta med avfettning och trasa. Ska se om jag kan fixa bilder. Nu vet jag inte profilen på dina däck men jag har inte under 3 bar i mina däck på sommaren och 2,8 bar i vintersulorna.
Tack för de givande tipsen dieselmagnus! Nu har jag varit ute och rengjort bilen. Jösses vad skitigt det var i slangen du nämnde. Jag lossade den, aluminiumhuset den går till och även nästa slang (till laddluftkylaren?). Vad är aluminiumhuset för nått? Är det nån slags återcirkulering av avgaser in till inssuget? Första slangen hade hela insidan täckt av ett tjockt lager med oljig sörja. Vad beror det på? Är det något fel? Tittade på luftmassemätaren också. Den ser i mina ögon ren ut. Sprutar du bara på elektronikrengöringen? Eller gör du något mer? Filtret var inte så farligt smutsigt. Däcktrycket med kalla däck var 3.0 bak och 2.8 fram, jag brukar ha lite högre än rekommenderat. Kör på 235/60R18 förresten. Kan den skitiga tilluften vara boven till den höga förbrukningen? Fler tips mottages tacksamt.
Dashcam

Är det någon som har installerat en dac[…]

OTA 4.xx

Har ni fått OTA 4.xx ännu. Jag fick med[…]

Identifiering Volvofälg

Min hade också det mesta man kunde ha utom […]

V50 D2 har börjat vibrera

Haloj min V50 D2 har börjat vibrera vid b&ari[…]