Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av vägkung
Bilmodell det gäller- V70 06:a 140HKR.
I Haynes handbok står det att man ska ta bort remskivan som sitter på vevaxeln vid demontering av kamremmen, så långt är jag med, men jag ska ju byta löp och spännrullen och remmen plus vattenpump, och eftersom allt ska demonteras känns det ju lite onödigt att även ta bort remskivan. Om man tar bort allt (löp och spännrullen och remmen plus vattenpump) kommer ju remmen att kunnas ta bort enkelt.
Men hur blir det vid monteringen av de nya prylarna? Kommer remmen att bli omöjlig att få dit dit då när remskivan sitter på plats? Eller tänker jag tokigt nu?
Användarvisningsbild
av Magnus308
Remskivan du pratar om är inte remskivan för kamremmen utan du menar remskivan för generatoremmen för remskivan för kamrem ska du aldrig ta bort.
Det går att kränga på kamremmen utan att ta bort remskiva för generatorremmen men då bör du lossa en liten plastkåpa som sitter bredvid.
Att du tar bort vattenpump, löphjul, remspännare har ingen betydelse för hur lätt/svårt det är att ta bort kamremmen.

Enklast är att göra egna markeringar så du kan sätta tillbaka nya remmen som den gamla var monterad förutsatt att den sitter rätt.
Gör ett par markeringar med färg på remskivorna och gammla remmen, Sen för du över markeringarna till den nya remmen och monterar den så att den matchar markeringarn på remskivorna.

Ovanstående tips används på egen risk
av eddar
Er vel like greit å bytte oljetettingen også når man allikevel er så nær . . (?)
Koster vel ikke så mye . .
Identifiering Volvofälg

Min hade också det mesta man kunde ha utom […]

V50 D2 har börjat vibrera

Haloj min V50 D2 har börjat vibrera vid b&ari[…]

MartinS V60 D4 R-Design

Jag kom över 2st ok för 336-skivor f&oum[…]

Relä K uppbrunnet.

Ok då sitter det "olika" K rel&a[…]