Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

På långstyrningar (30 - 60 mil) i vinterkyla (-10°C) med dubbdäck har jag kommit ner i 0,65 - 0,66 l/mil (pump och färddator) på min V70 2.4D -07 med kylarmaskering som enda hjälpmedel. Vid kortare körningar eller lägre temperaturer lär man få lägga till de 0,5 - 0,6 l/h som dieselvärmaren tar och som inte färddatorn tar hänsyn till, i trakterna runt 0,05 - 0,2 l/mil i svenska hastigheter.

En T5:a som drar 0,5l/mil låter onekligen udda då det krävdes betydande insatser av Volvos ingenjörer att få ner en V50 under denna nivå: http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_m ... 252963.ece
Sommaren 2012 gjorde jag & min bror samt en kompis en resa från Filipstad till Piteå, och vi stannade endast i Umeå för mat. När vi kom fram till Piteå tankade vi fullt, och hade ett snitt på 0,64 liter per mil räknat efter pump. Sträckan är 96 mil. Totalt åkte vi 320 mil på fem dagar, med många stopp i Norrland. Snittet på hela resan hamnade på 0,70 liter per mil. Helt okej, med den bilen vi hade, min V70 2,4 D från 2006 med automatlåda, sexstegad geartronic.

Med vänlig hälsning Ronnie
av Xuri
farsans v70 2.4t å 4 personer med full packning ner till norra italien med hög medelhastighet drog 0.83 liter milen uträknat efter tankkvitton, 0.84 drog den enligt färddatorn.

Farsans v70 fas 2 med 163hk dieseln som var bsr chippad låg på 0.48 långkörning.
å hans nya v60 163hk med dieselbox drog 0.44 milen med 2 pers å 174 mil enkel resa med 2 pers...
Användarvisningsbild
av joel80
Dieselbox på en ny bil? Hur vågar man det? Är det då uppmätt förbrukning där också och inte så att motorn är lurad och färddatorn visar för lite?
av Xuri
joel80 skrev:Dieselbox på en ny bil? Hur vågar man det? Är det då uppmätt förbrukning där också och inte så att motorn är lurad och färddatorn visar för lite?
finns avancerade dieselboxar som du kopplar in via gaspedal osv , dvs lite värre än kcrboxar osv som är mer Tjuvkoppling.
dom lämnar samma garantier som bsr å alla andra stora firmor. å är man inte nöjd har man 1 månad å lämna tillbaka grejerna utan kostnad. farsan köper inget mer av bsr då dom har lite falsk marknadsföring så han provade nått nytt.

De är uträknad förbrukning.
av Droopy
joel80 skrev:Dieselbox på en ny bil? Hur vågar man det? Är det då uppmätt förbrukning där också och inte så att motorn är lurad och färddatorn visar för lite?
Ser inga problem med en dieselbox i en ny bil, min kia hade box från det att den gått 44mil tills jag sålde den, självklart drog den inte mindre bränsle med boxen men det fungerade utan problem.

Att en bil drar mindre bränsle med trim är en myt i mina värld iaf, jag har trimmat nästan alla bilar jag ägt genom åren ( förutom nuvarande T4F, det verkar inte vara lönt att få 20HK till + 45nm för 8k )

Idag fins det såkallade ecotrim för personbilar och där kanske man får ner förbrukningen något men i övringt är jag mycket tveksam till om det går att få ner förbrukningen samtidigt som man höjer NM och HP.

Hursom lär det inte vara lönt att lägga 6-8k för att spara 1dl/mil, trimma gör man för att få NM & HP, inte för att spara bränsle.
Identifiering Volvofälg

Min hade också det mesta man kunde ha utom […]

V50 D2 har börjat vibrera

Haloj min V50 D2 har börjat vibrera vid b&ari[…]

MartinS V60 D4 R-Design

Jag kom över 2st ok för 336-skivor f&oum[…]

Relä K uppbrunnet.

Ok då sitter det "olika" K rel&a[…]