Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av slit
Hej har en XC 70-01a och har fått ett skrapande ljud. troligen från ABS enheten.
Ljudet uppkommer bara vid högersväng eller om ABS jobbar, skrapande ljud väldigt likt som om man har en sten mellan bromskiva och sköld vilket jag trodde först.
Om jag håller lätt på bromsen försvinner ljudet likaså om jag tar bort säkringen för ABS så försvinner det också.
Frågan är nu om det är fel på ABS enheten eller är det något annat fel som gör att den går när jag svänger höger?
Det märks att elmotorn på ABSen går när ljudet kommer eftersom man kan se att ljuset dippar om man kör i mörker, men Absen pumpar inte bromsen då.
Tänker prova att byta enhet men är lite rädd att det är något annat som gör att den går när man svänger höger.

Nästa fråga, kan man flytta över styrenheten till en annan hydraulenhet med lite annorlunda nummer från tex v70? min är så klart ovanlig.
Felet verkar vara i hydraul enheten eftersom ljudet låter som ett mekaniskt skrapande.

Någon med ideer?
Bilen larmar inte för några fel på ABS.
-Conny-
av slit
Ferdinand64.
STORT TACK!! :D
Var vänster ABS krans som var av,bytte idag och ljudet försvan.
Det hade jag inte kommit på själv i första taget.
Tusen tack.
-Conny-
Identifiering Volvofälg

Min hade också det mesta man kunde ha utom […]

V50 D2 har börjat vibrera

Haloj min V50 D2 har börjat vibrera vid b&ari[…]

MartinS V60 D4 R-Design

Jag kom över 2st ok för 336-skivor f&oum[…]

Relä K uppbrunnet.

Ok då sitter det "olika" K rel&a[…]