Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

I Haynes-boken står det att man behöver specialverktyg (mothållsverktyg 999 5675/7 samt 999 5662/3) för att kunna demontera befintlig kopplingspaket.

Jag skall byta motor på bilen och samtidigt flytta över växellåda och då byta koppling. Någon som gjort liknande jobb och vet om det verkligen krävs dessa specialverktyg eller funkar det på något annat sätt? I så fall hur?

Mvh!
// Niklas
Avarage skrev:
Arnold skrev:Du behöver ett verktyg som man har till att rikta upp tryckplattan med när man monterar den.
Är det något som ev. finns på Biltema?
Jadå, det finns på Biltema. Jag försökte hitta det på deras hemsida och länka upp det till dig, men jag hittade det inte. Men det finns där. Har för mig att det kostar runt 200:-.
Arnold skrev:
Avarage skrev:
Arnold skrev:Du behöver ett verktyg som man har till att rikta upp tryckplattan med när man monterar den.
Är det något som ev. finns på Biltema?
Jadå, det finns på Biltema. Jag försökte hitta det på deras hemsida och länka upp det till dig, men jag hittade det inte. Men det finns där. Har för mig att det kostar runt 200:-.

Tack!

Skall jag tolka ditt svar som att det inte behövs något specialverktyg för demontering?
Arnold skrev:Nej det får du inte göra, för det har jag ingen aning om. Tänkte bara hjälpa dig lite med monteringen. Förresten; lamellplattan kanske är ett bättre ord än tryckplattan.

Det är skillnad på lamell och tryckplatta ;)
Du behöver ha ett verktyg för att centrera lamellen samt ett verktyg för att förspänna solfjädern i tryckplattan om jag inte minns fel.
basberoende skrev:
Det är skillnad på lamell och tryckplatta ;)
Du behöver ha ett verktyg för att centrera lamellen samt ett verktyg för att förspänna solfjädern i tryckplattan om jag inte minns fel.
Var o köpte centreingsverktyg på Biltema (tack för tipset). Visserligen ett universalverktyg men det kommer fungera.

Hur/var kan man få tag på verktyg för att förspänna solfjädern i tryckplattan?

Mvh!
// Niklas
Identifiering Volvofälg

Min hade också det mesta man kunde ha utom […]

V50 D2 har börjat vibrera

Haloj min V50 D2 har börjat vibrera vid b&ari[…]

MartinS V60 D4 R-Design

Jag kom över 2st ok för 336-skivor f&oum[…]

Relä K uppbrunnet.

Ok då sitter det "olika" K rel&a[…]