Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

BILUPPGIFTER
Volvo T + S80 2004-2005 (Manuell)
Motoreffekt, kw 103.0
Inge turbo eller liknande. Gubb varianten av s80'n

Problemet: Jag var ute och körde hem på väg tillbaka mot GBG och såg då den gula varnings triangeln med medelandet: MOTORSYSTEM SERV. ERFODRAS.

I boken så står det att jag ska lämna in den för service "så fort jag kan" altså inte omedelbart som det också fanns om det nu hade stått "SERV- SNARAST"

Bilen går precis som vanligt, alla vätskor ok. Min fråga hur kört e min resa från gbg till södertelje (stockholm) på onsdag morgon?

EDIT. Nu när jag tänker efter, när jag var på väg till min pappa altså från gbg till farsan i fredags så jobbade sig cruise controllen lite, den "stängde" av låset jag satte på tex 80km/h sedan funka igen, små jobb på vägen.

Kan de ha något me skiten att göra?
Jag skulle inte oroa mig för en resa med bilen faktiskt ! Kan handla om din Lamdasond
om förvärmningen pajjat på t.ex. Lite skitigt Gasspjäll, eller LMM kan det vara men om bilen
går normalt för övrigt så har du ingen Ko på isen. En felkodsavläsning bör till så fort du
får tillälle, Vida o Dice eller PPC så har du troligen orsaken till ditt strul. Kan säkert funka med en
billig Felkodsläsare då det är "motorkoder" som troligen finns där.
Tack wissel.. Känner mig lite lugnare, bilen går klockrent som den gjorde då jag köpte den. Vill kolla den så fort jag kan, men resan blir extremt jobbig att ställa in då ledighet redan är fixad samt att en annan person ska med också.

Jag hoppas på att få en tid imorgon eller tisdag för att läsa av iallfall så man slipper sitta och oroa sig eller värre att bilen exploderar på väg till stockholm.
Får du inte hjälp i Götet så kan jag hjälpa dig närhelst på Onsdag eller när det passar dig.
Jag är hemmavid för det mesta isf. Så kan du iaf åka lugn o trygg till Framsidan när det är dax.
PMa mig isf.
Vakna upp i morse, nu hände något märkligt. Istället så visas nu "LAMPFEL - HALVLJUS" och mycket sant vänster halvljus e död, jag bytte högra för ca 1.5 vecka sedan. MOTORSYSTEM visas ej längre dock så testa jag cruise control på vägen till jobbet, satte den på 50'. fungerade i ca 10 sec, sedan tappa bilen fart precis som om jag stängde av cruise.

Bilen funkade , startartade, och lät frisk, precis som vanligt dock inge mer MOTORSYSTEM fel.

Vad kostar det att läsa av felkoder egentligen så de kan kolla va fan det är som föresegår haha

EDIT, fick en tid nu och kolla vid 2 tiden på felkoder 350kr, han tror det är bromsgivaren, då cruisen är den som dör precis som om man trycker på bromsen. 2000 för bara delen aj aj ingen sommar resa!
Har funkat fint för övrigt :P Även på 40-45 , den sitter rätt lågt på min (korrekt dock engligt boken) Min saab 9-5 var jobbigare dock tror inte den köpte någon hastighet under 60 haha, den är dock på skroten nu fanskapet dog.

Hoppas du har rätt dock, att det är något annat löjligt fel, en gummi ring för 50 kr eller liknande: P

EDIT: Cruisen jobbade sig vid 80-90 också innan jag fick motorsystem skiten. I torsdags, lade inte märke till det direkt då den bara gjorde så 1-4 gånger under resan. Var på hemvägen i söndags som den inte ville funka så bra samt motorsystem serv. erfodras medelandet.
Nej, det gör den inte. Har dock varit och läst av, 1000KR kommer allt kosta på, kolla koder, byta delen samt kostnad för delen.

Problemet var broms kopplar givaren (kopplingsvigare något) 600 KR :) Så det var inget direkt allvarligt!
Identifiering Volvofälg

Min hade också det mesta man kunde ha utom […]

V50 D2 har börjat vibrera

Haloj min V50 D2 har börjat vibrera vid b&ari[…]

MartinS V60 D4 R-Design

Jag kom över 2st ok för 336-skivor f&oum[…]

Relä K uppbrunnet.

Ok då sitter det "olika" K rel&a[…]