Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Degnell
Hur vet jag om jag har automatisk nivåreglering på bilen? Jag satt och läste om ett paket som hette herrgårdsvagnspaketet och innehöll bärkassehållare i bagagerummet, bord i baksätet samt automatisk nivåreglering. Gick ut o kollade i bilen och mycket riktigt fanns både borde och bärkassehållare. Rimligtvis borde jag ju ha nivåreglering oxå då herrgårdsvagnspaket kostade 6000 kronor nytt, och att köpa bärkassehållare o bord från volvo torde ju kosta ungefär detsamma:P

Länken där jag hittade denna info: http://www.automotorsport.se/biltester/ ... etspaketet
Användarvisningsbild
av Loner
Lasta tungt, kör en bit och se om bilen pumpar upp bakänden.

/L
Användarvisningsbild
av C.W.
automatisk nivåreglering är tjockare och har skyddande gummibälg över stötdämparen
av olson
I stötdämparens nederkant finns gummibälg runt stdämp om du har nivåreglering.
Användarvisningsbild
av Perc
Yes, det där är en nivomatdämpare. Den är grövre än en vanlig och har en dragspelsdamask av gummi på undre halvan.

Du kan också slå in volvos artikelnummer i Google (det som börjar på 948 på bilden, man ser inte hela) så får du förhoppningsvis ett gäng svar som berättar för dig om det är en nivompatdämpare eller inte. Det kan man göra oavsett vilken pryl i bilen man undrar över.
av nissesvolvo
När man köper en komplett originalsats på Volvo så ingår det inte bara dämpare utan även fjädrar och ett nytt krängningshämmarstag. Jag antar att det är för att det skall lira ihop som man byter. Det räcker således inte bara att köpa stötdämparna. Då ställer jag mig tveksam till att länkade fjädrar på Hova.com skall fungera. Jag kan ju ha fel och dessutom kanske det inte gör så stor skillnad heller. Den sats som åsyftas i början skall tillägas gäller Första versionen av V70 samt även 850.
av rid54
Satsen från Hova innehåller ju någon form av montagebygel för att sänka dämparna, så dem bör du ju kunna behålla. Utan att sänka dämparna blir det ju helt fel, eftersom de vill upp i sin "normalnivå" när man kör.
Mvh
/RID
Identifiering Volvofälg

Min hade också det mesta man kunde ha utom […]

V50 D2 har börjat vibrera

Haloj min V50 D2 har börjat vibrera vid b&ari[…]

MartinS V60 D4 R-Design

Jag kom över 2st ok för 336-skivor f&oum[…]

Relä K uppbrunnet.

Ok då sitter det "olika" K rel&a[…]