Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jonas_latt
Tänkte byta olja i lådan på min Volvo v70 t5 manuell -02.

Men är lite skeptisk.
Jag hade en Saab tidigare 9-5. Kanon skick. Då köpte jag Saab original olja och efter bytet så skrapade varje växel.
Fick då tips att byta till redline ShockProof eller något liknande. Och ljudet försvann direkt.

Så vilken olja ska jag köra i volvon den har rullat 22.000.mil
Så det inte blir samma syndrom
Senast redigerad av 1 Jonas_latt, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
SAAB:s orginalolja fun´kar utmärkt i SAAB:ar är ju MOBIL olja. Jag skulle hälla i Volvo orginalolja. Får man inte bort nivåpluggen kan man ju mäta den olja man tappar ut och fylla på med samma mängd.
Användarvisningsbild
av jojjeblom
dieselmagnus skrev:SAAB:s orginalolja fun´kar utmärkt i SAAB:ar är ju MOBIL olja. Jag skulle hälla i Volvo orginalolja. Får man inte bort nivåpluggen kan man ju mäta den olja man tappar ut och fylla på med samma mängd.
Undrar var du fyller på då förutom nivåpluggen?
Användarvisningsbild
av jojjeblom
dieselmagnus skrev:SAAB:s orginalolja fun´kar utmärkt i SAAB:ar är ju MOBIL olja. Jag skulle hälla i Volvo orginalolja. Får man inte bort nivåpluggen kan man ju mäta den olja man tappar ut och fylla på med samma mängd.
Dubbelpost.
av Jonas_latt
Saabs olja funkar mindre bra då den skrapade på varje växel vid växling.
Och oljudet försvann till 100% när jag byte olja till redline.

Enligt saab speciallisten här i stan (en kille som Saab själva lämnar in sina bilar till när de inte klarar att laga de)
Förklarade att den gamla oljan håller uppe hela lådan.
När jag byte till en fin ny olja så va den för "fin"
Så därför skulle jag köpa ShockProof olja som va tjockare?!
Och han hade rätt :)

Så därför undrar jag om det e liknande med Volvo.
Användarvisningsbild
av Magnus308
Jonas_latt skrev: Enligt saab speciallisten här i stan (en kille som Saab själva lämnar in sina bilar till när de inte klarar att laga de)
Förklarade att den gamla oljan håller uppe hela lådan.
När jag byte till en fin ny olja så va den för "fin"
Så därför skulle jag köpa ShockProof olja som va tjockare?!
Och han hade rätt :)

Så därför undrar jag om det e liknande med Volvo.
Du ska inte ha Redline Shockproof oljan i din Volvo....
Som redan nämnts så ska du ha antingen Volvo Orginal olja eller Redline MTL 70W80

I princip alla växellådsoljor i 75W90 är för tjocka för Volvo lådan så den kommer att bli väldigt
trögväxlad på vintern om du häller i en sådan.

Ett tips är att se till att bilen står helt plant när du häller i oljan i lådan annars kommer du inte
att få i tillräckligt med olja utan att det rinner ut.
Står bilen för lågt baktill så kommer det också rinna ut innan du fått i all olja.

Bli inte oroad över att det inte finns någon magnet på avtappningspluggen, Volvo lådorna har en
stor platt magnet inbyggd i lådan som inte går att komma åt utifrån utan att dela lådan.
av Xuri
jojjeblom skrev:

om han tömt lådan på olja å vet mängden är de ju inte så svårt å med tex domkraft tilta bilen så den lutar å fylla i botten på lådan ?
Användarvisningsbild
av jojjeblom
Xuri skrev:
jojjeblom skrev:

om han tömt lådan på olja å vet mängden är de ju inte så svårt å med tex domkraft tilta bilen så den lutar å fylla i botten på lådan ?
Ursäkta om jag nu är full ( försöker undvika att skriva då), men hur fan tiltar du omkull bilen så pass att du kan fylla på igenom avtappningshålet.

Dom volvobilar jag bytt växelolja på har haft 2st pluggar, 1st avtappning och 1 st påfyllningshål.

Volvos lådor med manuell låda (v70mm) vill ha ca: 2 lit vid byte.
MartinS V60 D4 R-Design

Jag kom över 2st ok för 336-skivor f&oum[…]

Relä K uppbrunnet.

Ok då sitter det "olika" K rel&a[…]

Re: Dörrlås under vintern.

Standard med volvos låskistor.

Jag tror du har Bendix tändsysten på de[…]