Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Enligt Haynes ska man tappa kylsystemet på 2 liter kylvätska så att nivån kommer under termostathuset när man ska byta termostat. Är detta verkligen nödvändigt? Det är ju rätt så bökigt att hissa upp bilen lossa skyddskåpan under motorn för att komma åt tappskruven. Gäller S 80 170 hk 2002.
Om du inte tömmer så misstänker jag att det kommer rinna ut i halva motorutrymmet...

Jag har för mig att man kommer åt pluggen utan att ta bort skyddet...

Annars är det väl bra att byta tömma systemet o fylla på nytt!

Mvh: Lelle
Hej,
Jag bytte temperatursensorn som ju sitter i samma hus som termostaten. Jag tömde först kylvattenbehållaren på vätska med en slang (dock utan att suga ut vatten utan började med slangen fylld med vatten) och fyllde över allt kylvatten i en flaska. Det första som bara är vatten hällde jag i en separat behållare och slängde. Sedan monterade jag bort temperatursensorn och visst kom det lite kylvatten men inte mer än max 1 dl. Sen är det ju bara att hälla tillbaka vattnet från flaskan.
Hissa upp bilen etc etc känns ju ganska bökigt. Jag har en V70 -01

/Jacob
Problemet med att byta kylarvätska är att jag inte vet vilken typ av glykol tidigare ägare använt. Om jag inte vet att jag slår på samma typ av glykol så kanske jag måste spola kylsystemet först, för att inte blanda. Eller kan jag använda en multiglykol t ex Peak. Helst skulle jag vilja ha Volvos egen glykol.

Jag tror du har Bendix tändsysten på de[…]

Identifiering Volvofälg

Min hade också det mesta man kunde ha utom s[…]

Tack för svar, så milen 27000 på […]

Tjena! Jag plockar ur lite delar ur en s60 och s&a[…]