Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av berra460
Har en s60-01 nu har jag bytt båda yttre knutarna för det knackade fram när man svängde men fortfarande samma ljud när man kör rakt fram men kommer bara när man motorbromsar när man frikopplar blir det tyst och när man har drag på bilen kan det vara den inre som är dålig oxå? Det knackar som till när man startar och kör iväg precis som det är glappt
av berra460
Men tycker inte det skulle knacka när man släpper gasen och motorbromsar det knackar till när man växlar precis som det är glappt
av Engineer1980
Hej, har en V70 D5 man -06 som har börjat knäppa när man ger full gas (max moment) kör man försiktigt låter inget... Ljudet kommer specifikt från vänster sida fram, va kan det va? Drivaxeln, då bilen snart gått 19000mil eller? Höjde bilen på domkraft och jämförde glapp mellan sidorna och tyckte mig känna lite större vinkel på just vänster sida... Tror ni drivaxeln eller?
av volvov702002
jag som många har glappet med, men av nån konstig anledning inget när bilen är " kall " , inte ens när man provocerar med gasen, men det finns där sen
av Engineer1980
Fan att man ska gå bet på att få loss damasken.. Hur fasen funkar de klämmorna runt damask? Måste man ha nått specialverktyg el?
av nissesvolvo
Engineer1980 skrev:Fan att man ska gå bet på att få loss damasken.. Hur fasen funkar de klämmorna runt damask? Måste man ha nått specialverktyg el?
Klämmorna är av engångstyp. Bara att klippa sönder med typ en avbitartång och sedan köpa nya. Kan med fördel nypas ihop med en hovtång.
Det finns även en specielltång för ändamålet, men som sagt, funkar med hovtång också. Lycka till!!!
av berra460
Ja när man bytte hela axeln blev det tyst på knackandet när man släppte gasen. Innre knuten var totalt slut

Jag tror du har Bendix tändsysten på de[…]

Identifiering Volvofälg

Min hade också det mesta man kunde ha utom s[…]

Tack för svar, så milen 27000 på […]

Tjena! Jag plockar ur lite delar ur en s60 och s&a[…]