Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av YoZ
V70 T5 2002 (steg3 autotech)

Idag började jag upptäcka att bilen inte laddar fullt längre samtidigt som man hör att kupefläkten snurrar på max vid acceleration!

Bilen har gått som en klocka 13 000 mil med steg3 trim, fullservad över det vanliga.

Bilen laddar sporadiskt som den skall, men när den går sämre samt kupefläkten maxar så känns bilen "orginal". Grundladd? Magnetventil som kärvar?
Bilen går jämnt och inga ovanliga ryck! Kärvande magnetventil brukar väl resultera i ett "pulserande" ladd?

Kollade motorutrymme förut, ser inget konstigt men jag är inget expert!

Vore tacksam för lite råd! Skall kolla felkoder imorgon bitti så får vi se vidare!
Användarvisningsbild
av Jackson75
Jag är väldigt nyfiken på vad kupéfläkten och laddtrycket har gemensamt? Något alls ?? :shock:
av YoZ
Detta samband undrar jag också någon kan svåra på då jag också tycker detta är konstigt!
Kupefläkten går från att snurra normalt till att få frispel vid acceleration!
av YoZ
Uppdatering

Bilen hade ett sprucket tryckrör från intercooler som gav dessa "kupefläkt" liknande ljud, byte imorgon då jag hoppas bilen kommer gå okej igen efter testning!

Tack Autotech för att ni kunde ta in bilen så snabbt!
Användarvisningsbild
av Jackson75
YoZ skrev:Uppdatering

Bilen hade ett sprucket tryckrör från intercooler som gav dessa "kupefläkt" liknande ljud, byte imorgon då jag hoppas bilen kommer gå okej igen efter testning!

Tack Autotech för att ni kunde ta in bilen så snabbt!
OK, så det var alltså inte kupéfläkten som ökade i varvtal. Tyckte det lät himla märkligt.
Gött att det verkar lösa sig.
av YoZ
Är lekman men jag tyckte det lät som att "kupefläkten" följde varvtalet!

Vi får se hur det går imorgon, hoppas inte turbon tagit skada av detta spruckna tryckrör! Exempelvis toksnurrande impellers

Enligt Autotech så skall styrenheterna på bilen reglera detta! Fick upp varning "prestanda nedsatt", tydligen gasspjället så slår av motor vid gällande fel!
Identifiering Volvofälg

Min hade också det mesta man kunde ha utom s[…]

Hej! Jag har när jag köpte bilen fö[…]

Tack för svar, så milen 27000 på […]

Relä K uppbrunnet.

Ok då sitter det "olika" K rel&aum[…]