Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av xc70ingo
Hoppas på hjälp. problemet är på min xc70-02 automat bilen drar bara på bakhjulen bilen sladdar som en bakhjulsdriven bil
lampan för antispin blinkar då, vid körning växlar bilen ok,olje nivån ok. byta låda är det råd jag fått.eller?
Användarvisningsbild
av Perc
Hörde om ett liknande fall tidigare, på en AWD från 90-talet. Det kändes som om automatlådan slirade och segade hela tiden, och den började även krypa ner för garageuppfarten om man lämnade den i P-läget utan handbroms dragen.

Felet visade sig vara så enkelt som en rasad främre drivaxel. All kontakt till marken skedde genom viskokopplingen till bakhjulen och den slirar ju av naturen. Det var också därför den började krypa av sig själv fast man hade i P-läget.
av xc70ingo
xc70ingo skrev:ska kolla drivaxlarna
Har kollat drivaxlarna vänster drivaxel verkar åkt ur växellådan hisade bilen snurrade hjulet
fram o tillbaka tills det greppade sänkte ner bilen starta provade funkade åker till verksta ock kollar drivaxel
tack så länge
av xc70ingo
kollade driv axeln på vänster sida drivaxeln har ej varit riktigt monterad
knackade inn driaxeln provade om denn låste med ett brytjärn mot lådan värkade ok :D
så enkel ok billigt det blev många TACK för det tipps som hjälpte mig
Relä K uppbrunnet.

Ok då sitter det "olika" K rel&aum[…]

Diameterskillnaden på hjulet blir stor vid R[…]

Kloka tankar! Även om min bil är lastgam[…]

Identifiering Volvofälg

740 GLT 16 valve - Egen motor 155/159 hk samt en […]