Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av basberoende
Hade min bil inne idag för åtgärd utav oljeläcka i vinkelväxeln. Vinkelväxeln byttes i oktober då den gamla hade tagit stryk när den gamla hylsan gick sönder.

Oljeläckan som åtgärdades idag var packboxen vid hylsan som var kass påstod dom, dvs garantijobb.

Men min fråga är den, om hylsan plockas bort, bör den återmonteras??
av basberoende
bensinskalle skrev:Ja den är bara att peta i igen. Den sitter bara intryckt i sina splines.

Ok, då får vi hoppas att det håller bättre denna gången.
av Xuri
dom hade säkerligen inte ens borta hylsan utan monterade bara en ny packbox.

tar nog längre tid å slänga ur hylsan än å bara trycka dit en ny packbox.
av basberoende
Xuri skrev:dom hade säkerligen inte ens borta hylsan utan monterade bara en ny packbox.

Hylsan måste bort för att kunna få dit packboxen riktigt. Men läcker det så blir det backjobb ännu en gång. Denna reperationen har inte varit billig för den verkstan, först sabbade dom en av mina 20" och sen fick dom göra om arbetet nu.
Användarvisningsbild
av bensinskalle
basberoende skrev:
Xuri skrev:dom hade säkerligen inte ens borta hylsan utan monterade bara en ny packbox.

Hylsan måste bort för att kunna få dit packboxen riktigt. Men läcker det så blir det backjobb ännu en gång. Denna reperationen har inte varit billig för den verkstan, först sabbade dom en av mina 20" och sen fick dom göra om arbetet nu.
Hylsan hänger ju normalt kvar i växellådan, inte i vinkelväxeln. Men den kan ju ha följt med ut om den inte kärvat fast i diffsplinsen som alla gamla hylsor gör.

Men i alla fall, det spelar ingen roll om man har bort hylsan. Det är precis som en drivaxel, bara sticka in i splinesen i diffen. Annat hade det varit om den skulle dras med nå skruv eller något, om den vore gängat eller annat.
av basberoende
bensinskalle skrev:
basberoende skrev:

Hylsan hänger ju normalt kvar i växellådan, inte i vinkelväxeln. Men den kan ju ha följt med ut om den inte kärvat fast i diffsplinsen som alla gamla hylsor gör.

Men i alla fall, det spelar ingen roll om man har bort hylsan. Det är precis som en drivaxel, bara sticka in i splinesen i diffen. Annat hade det varit om den skulle dras med nå skruv eller något, om den vore gängat eller annat.

Tror inte den har hunnit kärva fast så mkt, bytte hylsa och vinkelväxel i oktober.
av Xuri
basberoende skrev:

hylsan behöver inte bort för å få dit packboxen,,, är ju hur mycke plats som helst över, inte plockar man ur vevaxeln eller kamaxeln när man byter dom tätningarna på en motor....

en packbox å en hammare eller hammare + dorn...

inga problem å slå dit en packbox när hylsan sitter där.
Användarvisningsbild
av mhunter
Xuri skrev:
basberoende skrev:

hylsan behöver inte bort för å få dit packboxen,,, är ju hur mycke plats som helst över, inte plockar man ur vevaxeln eller kamaxeln när man byter dom tätningarna på en motor....

en packbox å en hammare eller hammare + dorn...

inga problem å slå dit en packbox när hylsan sitter där.
Jo för packboxen de byter är väl den stora som sitter i växellådan, då underlättar det att dra ut hylsan för att kunna rycka ur packboxen.
av basberoende
Fan nu kom jag ju på med detta trådlyftet att jag måste krypa under bilen och kolla så att det inte läcker igen... Tack för det ;)

Diameterskillnaden på hjulet blir stor vid R[…]

Kloka tankar! Även om min bil är lastgam[…]

Relä K uppbrunnet.

Sitter där ett relä med 87 och 87b m&ari[…]

Identifiering Volvofälg

740 GLT 16 valve - Egen motor 155/159 hk samt en […]