Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av xcemil
Kan man kolla oljan och fylla på själv i vinkelväxeln? Jag hoppas iofs att den jag fått monterad ska hålla oljan ett tag, men ändå.
av Xuri
xcemil skrev:Kan man kolla oljan och fylla på själv i vinkelväxeln? Jag hoppas iofs att den jag fått monterad ska hålla oljan ett tag, men ändå.

volvo hade problem med tätningen dom kör, de är inga packningar på vinkelharry utan flytande tätningsmassa. den blev typ för hård å började läcka.
Man bytte senare ut tätningsmassan mot silicon om jag fått rätt info för de höll bättre.

ser man att vinkelharry är fuktig bör man kolla oljan i den rätt ofta, alternativ plocka ner å dela den och täta om den.

tror alla vinkelväxlar jag sett förutom min egna som bara rullat 6000mil så har dom läckt olja.

Finns en påfyllningsplugg, dock får man suga ur å pumpa in ny olja, lite drygare.
Användarvisningsbild
av bensinskalle
dbeerg skrev:ska man ta och byta hylsan i förebyggande syfte?. min 2003 har snart gått 20000 mil

JA. I princip alltid är det hylsan som går sönder först. Byter man den och ser till att man alltid har olja i vinkelväxeln håller dom väldigt bra.
Användarvisningsbild
av Perra83
bensinskalle skrev:
dbeerg skrev:ska man ta och byta hylsan i förebyggande syfte?. min 2003 har snart gått 20000 mil

JA. I princip alltid är det hylsan som går sönder först. Byter man den och ser till att man alltid har olja i vinkelväxeln håller dom väldigt bra.
Allt detta vet alla volvoverkstäder. Hade ja varit en av dom så hade jag upplyst kunden om detta. Gör så här så håller drivlinan bättre. Sen är det upp till kund hur de vill göra.
Användarvisningsbild
av bensinskalle
Perra83 skrev:
bensinskalle skrev:

Allt detta vet alla volvoverkstäder. Hade ja varit en av dom så hade jag upplyst kunden om detta. Gör så här så håller drivlinan bättre. Sen är det upp till kund hur de vill göra.
Jo visst är det så. Det är flera saker man tycker att de borde tänka på.

Men de flesta här inne är väl ense om hur dagens volvoverkstäder fungerar :lol: Inte så förvånande att det blir som det blir
Användarvisningsbild
av mhunter
xcemil skrev:Vinkelväxeln kostade enligt uppgift "mer än" 15000 kr. Ny hylsa kostade 1100 kr. Sen tar de ju 1400 kr timmen på verkstaden. Pengarna rinner iväg snabbt...
Ang. lösningen vinkelväxel/hylsa så har jag efter lite efterforskning fått reda på att det är splinsen i hylsan som ger upp först. Den förstör sedan vinkelväxeln. När Volvo stoppade i en V8 i XC90 tog man fram en förstärkt sådan hylsa. Den sitter sedan i alla bilar från 2006. (Rätta mig om jag har fel).
Jag köpte ny vinkelväxel samt servicesats hylsan (inkl packboxar, fett, bultar) på volvo (Rejmes) igår för 11300:-(växeln) och 1250:-(hylssatsen)
Ska själv plocka isär min för att se vad som gått sönder, hylsa, vväxel el båda.

Använde dimension 255/40-20 med fälgar p[…]

Identifiering Volvofälg

740 GLT 16 valve - Egen motor 155/159 hk samt en […]

Vad verkstaden gör beror på ditt specif[…]

Relä K uppbrunnet.

Nu stämmer inte senaste svaret märker ja[…]