- tor 24 jan 2013, 20:34
Kan man kolla oljan och fylla på själv i vinkelväxeln? Jag hoppas iofs att den jag fått monterad ska hålla oljan ett tag, men ändå.
Moderator: Moderatorer
xcemil skrev:Kan man kolla oljan och fylla på själv i vinkelväxeln? Jag hoppas iofs att den jag fått monterad ska hålla oljan ett tag, men ändå.
dbeerg skrev:ska man ta och byta hylsan i förebyggande syfte?. min 2003 har snart gått 20000 mil

bensinskalle skrev:Allt detta vet alla volvoverkstäder. Hade ja varit en av dom så hade jag upplyst kunden om detta. Gör så här så håller drivlinan bättre. Sen är det upp till kund hur de vill göra.dbeerg skrev:ska man ta och byta hylsan i förebyggande syfte?. min 2003 har snart gått 20000 mil
JA. I princip alltid är det hylsan som går sönder först. Byter man den och ser till att man alltid har olja i vinkelväxeln håller dom väldigt bra.
Perra83 skrev:Jo visst är det så. Det är flera saker man tycker att de borde tänka på.bensinskalle skrev:Allt detta vet alla volvoverkstäder. Hade ja varit en av dom så hade jag upplyst kunden om detta. Gör så här så håller drivlinan bättre. Sen är det upp till kund hur de vill göra.dbeerg skrev:ska man ta och byta hylsan i förebyggande syfte?. min 2003 har snart gått 20000 mil
JA. I princip alltid är det hylsan som går sönder först. Byter man den och ser till att man alltid har olja i vinkelväxeln håller dom väldigt bra.

xcemil skrev:Vinkelväxeln kostade enligt uppgift "mer än" 15000 kr. Ny hylsa kostade 1100 kr. Sen tar de ju 1400 kr timmen på verkstaden. Pengarna rinner iväg snabbt...Jag köpte ny vinkelväxel samt servicesats hylsan (inkl packboxar, fett, bultar) på volvo (Rejmes) igår för 11300:-(växeln) och 1250:-(hylssatsen)
Ang. lösningen vinkelväxel/hylsa så har jag efter lite efterforskning fått reda på att det är splinsen i hylsan som ger upp först. Den förstör sedan vinkelväxeln. När Volvo stoppade i en V8 i XC90 tog man fram en förstärkt sådan hylsa. Den sitter sedan i alla bilar från 2006. (Rätta mig om jag har fel).
Vad verkstaden gör beror på ditt specif[…]