Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hejsan

Har två frågor/funderingar kring min S60 -01... tacksam om någon kunde hjälpa :D

Först så är det så att jag har ett vinande ljud som dyker upp omkring 60 km/h. När jag trampar ner kopplingen försvinner ljudet eller blir lägre och när jag släpper upp kopplingen igen så kommer det tillbaka. Ljudet kommer med hastigheten, inte med varvtalet då.

Sedan undrar jag också om någon har erfarenhet av vibrationer någonstans i panelen (svårt att lokalisera) vid två tusen varv då motor belastas, typ om man kör i uppförsbacke.

Hoppas ngn kan hjälpa! :D

TAck!
Urtrampningslager brukar väl ge det symptomet att det blir tyst när man kopplar ur. Vad det gäller vibrationer är det svårare. I min S60 vibrerar det lilla fasta luftutblåset som sitter direkt vid A-stolpen på vänster sida men jag har ingen lösning på hur man ska få ordning på det, jag har funderat på att spraya dit någon silikonspray eller liknande men inte kommit mig för. Det är lätt att utesluta det gallret då det sitter inom räckhåll för vänsterhanden då man kör. Annars är väl luckan till handskfacket en vanlig källa till vibrationer.

/John
Tack för svar!

Har också hört att det kan vara urtrampningslager, får kolla upp detta...

Vad gäller vibrationerna så kan jag tillägga att dem upphör då jag trycker lite lätt på ratten, har bett dem kolla detta på verkstad då jag ändå hade bilen där, men dem kunde tydligen inte hitta ngt. Kan det vara till ngn hjälp?'

Tack!

Använde dimension 255/40-20 med fälgar p[…]

Identifiering Volvofälg

740 GLT 16 valve - Egen motor 155/159 hk samt en […]

Vad verkstaden gör beror på ditt specif[…]

Relä K uppbrunnet.

Nu stämmer inte senaste svaret märker ja[…]