- tis 28 nov 2006, 21:33
Lämnade in min bil på service för ca tre veckor sedan. Det är en V70 D5 MY04. Bara oljan på servicen kostade över 1000:-. Nu ska min bror ha in sin V70 D5 MY03 på service och han ringde runt och kollade lite priser. På ett annat ställe än där jag lämnade in min bil så tog de bara ca 700:- för samma mängd olja. Min bror frågade varför denna prisskillnad. De svarar då att jag troligen fått en bättre kvalitet på min olja (den oljan som man slänger in i de motorer som 3000 mils service intervaller), än den som de slänger in vid motsvarande service (som görs i 2000 mils intervaller). De ansåg att den bättre kvaliteten på oljan inte är nödvändig, eller snarare onödig, när man gör service var 2000 mil.
Frågan då - ska man fortsätta med den bättre oljan vid kommande service, eller ska man begära den billigare? Påverkar valet maskinskade garantin (borde inte eftersom det är ju en auktoriserad volvo verkstad som gjort bedömningen)? Hur tänker ni?
/Marbas
Frågan då - ska man fortsätta med den bättre oljan vid kommande service, eller ska man begära den billigare? Påverkar valet maskinskade garantin (borde inte eftersom det är ju en auktoriserad volvo verkstad som gjort bedömningen)? Hur tänker ni?
/Marbas