Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av takjens
jag monterade igår på min v70 d5 -02 hade massa problem dom dig innan jag kom fram till att volvos reläsats har permanent ström och bryter jorden istället... så ta tillslag och jord från de fabriksmonterade relät!!
av duotones
Thomas J skrev:Själv köpte jag bara kontaktstycke med 2st kablar och gjorde eget kablage.
Totalkostnad ca 150kr, mot volvos 1500kr för kabelsatsen.
visste inte ens att man kunde köpa bara kontaktstycket,
Kurtoua skrev:
Hej tänk på att i kontakten vid luftburken så finns det på den grövre kabelen B+ och den klena är det minus när reläet är tillslaget.
Mvh Kurtoua
kan du förklara lite mer så jag fattar vad du menar?
ska jag inte mäta på kontaktstycket utan på plusplinten vid säkringsdosan och vid vad?
av duotones
takjens skrev:jag monterade igår på min v70 d5 -02 hade massa problem dom dig innan jag kom fram till att volvos reläsats har permanent ström och bryter jorden istället... så ta tillslag och jord från de fabriksmonterade relät!!
ska jag strunta i volvos relä som jag fick med kablarna och istället använda vilket relä?
av Thomas J
Det ska ju fungera i och med att det är färdiga kontaktstycken som stoppas i på respektive plats.
Fick du med någon beskrivning hur man monterar?
Om alla kontaktstycken sitter rätt och knappen lyser, kan det vara säkringen som sitter på fel ställe.
Prova med att koppla bort minuspolen på batteriet en stund, har läst på svxc.se att det hjälpt nån.
av duotones
okej uppdatering.
jag har dragit ny jord från ljuset som går till det extra relät upp till jordpunkten vid luftburken och har även provat att byta plats på knappen i kupén och det som händer är att ljusen från volvos orginalsladdar lyser hela tiden oavsett om man trycker på knappen eller stänger av bilen medans det tredje ljuset som har ett eget relä tänds via knappen fast tvärtom dvs att när knappen (som fortfarande lyser orange) är intrycket så den lyser så lyser inte ljus nr 3 utan om du släcker knappen så lyser den vid helljus..
vad fan är det som är fel.. :(
jag börjar bli desperat .. :cry:
av duotones
va på volvo i dingle idag men dom ville ha 1500:- bara för att felsöka problemet..
ingen som vet vad jag kan göra?

funderar på att kapa pluskabeln som går in i kontakten och dra den direkt till plusplinten uppe vid säkringsdosan då borde ju iaf alla tre ljusen bete sig likadant dvs fungera om man slår av knappen inne i kupén.. då fungerar dom ju fast tvärtemot vad som är tänkt...
Hastighetsmätare 760

Tjena, har en 760 diesel från 1988 där […]

@Cox , Det gör man ju utan att tänka, &[…]

C30 1.8F - lambdasond - adaption

Vakuumläckor och avgasläcka mellan mot[…]

Startproblem

Japp nytt batteri Skickat från min SM-A556[…]