Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mickej62
Hej!

Har en S60 2,4D -09.
Undrar lite om en felkod som återkommer direkt, ECM 2680, kan se att den betyder, Slutsteg insprutningsventil cylinder 2 för hög signal, sen är det lite luddigt, någon anger att detta är en spökkod, vad nu det är?
Andra har fått byta motorstyrenhet. Har garanti eftersom jag nyss köpt bilen.
Någon som vet hur detta egentligen ligger till och hur det påverkar bilen?
Tackar på förhand.
Micke
av patrik2
Hej!

Sitter i samma sits fast det gäller en XC90 D5 185hk -09.

Har en aktiv felkod ECM-2680 slutsteg insprutningsventil cyl 2.

Någon som vet något mer om detta? Hittar inte mycket info. om denna men för cyl 1 talar de om byte av ECM.
http://www.svxc.se/phpBB2/viewtopic.php ... 1c19b7dabc

Vet inte om det är normalt eller ens relaterat men tycker den väser och pyser också men de gör kanske D5:orna (har nyligen varit servad och de sa inget om det).

All hjälp uppskattas.

Mvh,

Patrik
Användarvisningsbild
av Vojje
Det talas ju också om att uppdaterad mjukvara fixar problemet (buggen).
av patrik2
Det är det mest lovande jag hört sedan dagens bildiagnos.

Jag får prata med volvohandlaren och se vad de säger. Är dock lite bekymrad då det visat sig att den funnits där vi de två reparationerna som gjorts sedan köpet av bilen, och inget har de sagt. Själv utgick jag ifrån att den tillhörde de andra fel som lagats, men icke. Den var kvar och aktiv.
av patrik2
Så då har bilen varit på verkstaden. Efter omladdning av ECM mjukvara så försvann koden :-). Nu hoppas jag den förblir borta.

@Cox , Det gör man ju utan att tänka, &[…]

C30 1.8F - lambdasond - adaption

Vakuumläckor och avgasläcka mellan mot[…]

Startproblem

Japp nytt batteri Skickat från min SM-A556[…]

Hej, Har en XC60 årsmodell 2020 som jag ha[…]