Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Vojje
Traakk skrev:tankade fullt kom ca 5 mil sen blev den så här. ska felsöka snart å se vad datorn säger.
Haft diesel förr? Feltankning?
av Traakk
Vojje skrev:
Traakk skrev:tankade fullt kom ca 5 mil sen blev den så här. ska felsöka snart å se vad datorn säger.
Haft diesel förr? Feltankning?
Japp. Är utbildad tungmekaniker :P
Nee inte feltankad.

Fick felkoden lågt bränsle tryck. Vad beror detta vanligtvis på då förutom bränslefiltret?
Användarvisningsbild
av gooose
hade liknande fenomen på min svårstartad så man fick mala länge på starten när den väl startade fick man hålla den på varv dom på tomgång och värmaren luktade konstigt men fungerade

fick felkod på felaktigt bränsletryck

Då hade tankbilen fyllt bensin i dieseltanken och diesel i bensin tankarna på macken
Då det var en 60% blandning så gick den men var orkeslös

men jag tänkte som du ock provade med beg tryckgivare från min andra bil utan framgång
men det luktade bensin när jag lossade bränslefiltret så då vart det bara att tömma och fylla riktig soppa så funka det

//Gooose
Lågt bränsletryck kan bero på många saker. Oftast dåligt/igentäppt filter, taskig högtryckspump eller bränsletrycksgivare. Felaktig bränsletrycksgivare brukar ge felkod både på för högt och för lågt tryck. Du kan ju ha dåliga spridare. I mitt fall hade jag alger/ grumlig blandning i tanken. Fick byta båda pumparna och rengöra tanken.
dieselmagnus skrev:Lågt bränsletryck kan bero på många saker. Oftast dåligt/igentäppt filter, taskig högtryckspump eller bränsletrycksgivare. Felaktig bränsletrycksgivare brukar ge felkod både på för högt och för lågt tryck. Du kan ju ha dåliga spridare. I mitt fall hade jag alger/ grumlig blandning i tanken. Fick byta båda pumparna och rengöra tanken.
Båda pumparna? Glömde skriva att det ej kommer något bränsle till spridarna. Har lossat på spridar rören. Hur vet man om högtryckspumpen har gett upp? kan man testa detta på något sätt? Ingen bensin i min tank. luktar endast diesel.
Får du inte fram diesel till spridarna så har nog pumpen i tankarmaturen kastat in. Högtryckspumpen testar man när bilen är på tomgång samt vid max belastning. Pumpen ska då ge ett visst bränsletryck. Du har väl ett skruvfilter så du kan ju inte vänt filtret fel. Är det ett orginalfilter?
av Traakk
dieselmagnus skrev:Får du inte fram diesel till spridarna så har nog pumpen i tankarmaturen kastat in. Högtryckspumpen testar man när bilen är på tomgång samt vid max belastning. Pumpen ska då ge ett visst bränsletryck. Du har väl ett skruvfilter så du kan ju inte vänt filtret fel. Är det ett orginalfilter?
Så om man inte får igång bilen kan man inte testa högtpumpen? Skruv filter ja. Nej faktiskt biltema. Tror du att de kan va fel på filtret?

@Cox , Det gör man ju utan att tänka, &[…]

C30 1.8F - lambdasond - adaption

Vakuumläckor och avgasläcka mellan mot[…]

Startproblem

Japp nytt batteri Skickat från min SM-A556[…]

Hej, Har en XC60 årsmodell 2020 som jag ha[…]