Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av JohnB
Lycka till, att leta bil är ju bland det roligaste som finns :) . Det jag vet är svaga punkter på C30/S40/V50 är hjullager, t-tec klädseln spricker för vissa samt att det varit problem med glappa drivaxlar på de motorstarkare modellerna.

När det gäller vilken motor man ska välja så är det ju väldigt personligt. T5:an är såklart roligast men den drar rätt mycket sås. 2.4 170 är lite snålare på dropparna men kräver att man varvar ut ordentligt för att den ska piggna till. Är man inte för gasglad fungerar säkert en av fordmotorerna bra men ingen av dessa är några raketer och 2.0 145hk är inte särskilt mycket snålare än 2.4 170 men troligen billigare i inköp. De mindre dieslarna 2.0d och 1.6d samt D2 har en partikelfilterlösning som kostar drygt en krona milen om man servar på Volvoverkstad men det är i mitt tycke ändå trevliga motorer som är rätt snåla även fast dom inte hamnar i närheten av deklarerad förbrukning.

Det kom en facelift av S40/V50 kring 07-08 så jag skulle satsa på en av dessa då det är lite snyggare design samt att några av motorerna fick lite mer effekt samt att aux-in är standard -08 och framåt.

/John
av PerreS
Båda modellerna är såpass vanliga att de finns på många bilfirmor lite överallt. Jag tycker du ska provköra minst en bil av varje modell innan du bestämmer dig. Det är vad du tycker om bilen som är det viktiga, inte vad andra säger. Uppfattning om vad som är körglädje, körkänsla osv kan ju skilja från person till person. Servicekostnader och statistik om fel mm kan man läsa sig till och väga in före slutligt val.
C30 1.8F - lambdasond - adaption

Vakuumläckor och avgasläcka mellan mot[…]

Men för bövelen slå av skorna inn[…]

Startproblem

Japp nytt batteri Skickat från min SM-A556[…]

Hej, Har en XC60 årsmodell 2020 som jag ha[…]