Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av vidivici
Har hittat en SV-såld XC90 3,2 AWD momentum -07 för ~130kkr med 14k på mätaren i fint skick hos en handlare som jag funderar på som andrabil (kommer knappt köras 1000mil/år)
Är denna 3,2 en volvo motor eller är det skit som man bör undvika? Är automaten samma som i 2,5T?
Verkar rätt trögsålda så borde gå att förhandla priset.. Eller var det redan ett bra pris??
Användarvisningsbild
av mhunter
Låter som ett redan mycket bra pris!
av Andis
Svårare att byta olja på den automaten om det är 6 stegs lådan. Vilket det var i polarens 3,2 XC90 finns ingen oljesticka utan måste fyllas underifrån.

Han fick 130000 för sin i inbyte i våras tror det var en 08 han hade med ca 12000 mil. Var enligt honom svår att sälja.

Fin bil i alla fall :-)
Lycka till med köpet
Med vänlig hälsning,
Andis
Användarvisningsbild
av mhunter
Ok då måste priserna stå så lågt pga den motorn... Diesel står mycket högre och säkert 2,5T oxå..
Ja, som Andis skrev, fin bil och mycket bil för pengarna
av Lövet
Det är absolut inget fel på den motorn och i verkligheten drar den inte mer bensin än 2.5T. Har ägt båda. Lite tunn på låga varv i en XC90 kanske men den gillar att varvas istället.
av Andis
mhunter skrev:Ok då måste priserna stå så lågt pga den motorn... Diesel står mycket högre och säkert 2,5T oxå..
Ja, som Andis skrev, fin bil och mycket bil för pengarna
Inbytte blir oftast lägger än marknads pris. Men man ska se upp lite med bilar som inte riktigt har framtiden framför sig pga hög förbrukning.

Har gjort det felet själv och kompisar med. Där man upptäckt att sitt fynd var över prisat och man inte kollat upp ordentligt innan vad dom står i sen gick det inte att sälja pga för hög förbrukning. Och man mer eller mindre fått ge bort dom. För sisådär hälften av vad annonserna visat.

Men å andra sidan bil affärer brukar sällan bli bra affärer :-)

Med vänlig hälsning,
Andis
Användarvisningsbild
av hollan
bra och billig motor att äga nu tänker jag på service
där är kedja alltså inget kamremsbyte tändstiften byts var 12000mil och luftfiltret var 6000mil sen är där inget mer den går grant och kör du bara 1000mil om året är det helt rätt maskin
växellåds oljan fyllar man på uppifrån men man kollar nivån genom en plugg i botten och då måste datorn vara inkopplad för oljetemperaturen skall ligga mellan 50-60 grader
Användarvisningsbild
av vidivici
Tack för alla svar

Det blev tyvärr inte den jag nämnde i mitt inlägg, efter en provtur konstaterade jag att awd:n var kass.
Får leta vidare i hopp om att hitta en bättre!
av freezingalaskan
Jag kör en XC90 MY09 med 3.2 och en XC70 MY09 också med 3.2 och är mycket nöjd med motorerna även om jag helst skulle ha valt en diesel (men kan inte det i USA). Mitt intryck av mycket läsning på Swedespeedpunktcom är att dessa 3.2 motorerna generellt är väldigt pålitliga. Finns tydligen något enstaka fall av hög oljeförbrukning men det drabbar säkert andra bilmärken också. Konstigt nog så verkar motorn piggare i min XC90 än i XC70...men det har nog med andra saker att göra såsom ljudisolering mm som är bra mycket bättre i XC70.
Problem som jag har haft med XC90 är vibration from motor på tomgång med växel i D läge, kompressor till aircond tjöt, och nu har jag just fått lite vibrationer i växellådan mellan 3 och 4 växel vid 1700 rpm. Verkstaden kommer att kolla på onsdag...XC90 är en utomordentlig bil och jag hoppas att Volvo kan överträffa sig själva om ett par år.
3.2 motorn är väldigt fin på landsväg under jämn fart. Önskar kanske lite i efterhand att jag valt T6 motorn till XC70....

freezingalaskan
C30 1.8F - lambdasond - adaption

Vakuumläckor och avgasläcka mellan mot[…]

Men för bövelen slå av skorna inn[…]

Startproblem

Japp nytt batteri Skickat från min SM-A556[…]

Hej, Har en XC60 årsmodell 2020 som jag ha[…]