Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Carina
Min dotter ringde idag när hon var på väg härifrån i sin bil och hon hade igentligen bara en fråga...
" Vad fan händer i min bil"???
Instrumentringen blinkar
Den släcker sig och när den tänder sig igen lyser SRS lampan och den vill ha service
Alla mätare slutar att fungera.... för att sen fungera igen..

I min öron låter det som om det är styrenhet som bråkar.

Men jag lovade att skicka ut en tråd med frågan för henne här...

V70N1-01
Användarvisningsbild
av hollan
visst kan det vara en dim men inte jättevanligt på en 01a kolla först så den laddar över 14v på tomgång och kolla så batteriet är friskt med tex en syramätare
är detta ok ta felkoder och skriv dom här! innan ni byter en dyr DIM
av S80D5-02
Om det är DIM:en behöver det inte vara akut, även om det är irriterande. Det kom och gick på min under ett par år, periodvis, innan jag tröttnade och fick det reparerat för 2 500.
Senast redigerad av 1 S80D5-02, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Jackson75
hollan skrev:visst kan det vara en dim men inte jättevanligt på en 01a kolla först så den laddar över 14v på tomgång och kolla så batteriet är friskt med tex en syramätare
är detta ok ta felkoder och skriv dom här! innan ni byter en dyr DIM
För mig som är ny på området Volvo, så skulle jag gärna vilja veta varför DIM'en skulle vara så känslig för ev lite för låg batterispänning, om övriga moduler inkl ECU, hanterar det?
Jag förmodar att DIM'en reglerar ner batterispänningen till t.ex +5V och/eller +3,3V så den borde isåfall vara mycket tolerant mot spänningsfall :?:
Användarvisningsbild
av johnnype
Jackson75 skrev:Jag förmodar att DIM'en reglerar ner batterispänningen till t.ex +5V och/eller +3,3V så den borde isåfall vara mycket tolerant mot spänningsfall :?:
All ära till din logik och man kunde tycka att det är så! Men tyvärr är det välkänt vid det här laget att låg spänning eller dåligt batteri med andra ord kan ge så många konstiga fel i bilen att det är absolut en av dom bästa (och billigaste) startpunkterna vid felsökning av elektronikstrul. (Att mäta spänning med en multimeter kostar inget många kronor :) ).

Steg två (eller ett?) är självklart att: 1. Läsa ut felkoder 2. Rensa felkoder 3. Starta bilen, varva till ca 2000varv/min låta gå 1minut 4. Läsa ut felkoder och se vad som finns kvar. Sedan börja felsöka!
Användarvisningsbild
av wissel
Jackson75 skrev:Undrar om meddelande om låg batteri spänning finns i DIM ?
Ja, men då är det redan igång med DIM strul. Meddelandet kommer ofta långt försent.
C30 1.8F - lambdasond - adaption

Vakuumläckor och avgasläcka mellan mot[…]

Men för bövelen slå av skorna inn[…]

Startproblem

Japp nytt batteri Skickat från min SM-A556[…]

Hej, Har en XC60 årsmodell 2020 som jag ha[…]