Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Vi kom på en ny idé igår kväll.. Han som har Passaten har tidigare haft lite problem med att vattenslangen från brunnen in till huset ville frysa. Den säkraste lösningen där var att sätta en värmekabel i den.
Tänk om vi kunde göra nåt likadant med sopparören/slangarna till dieselvärmaren? Kanske inte inne i slangen men man kan ju lägga en värmekabel utanpå slangen och på så sätt få upp temperaturen på soppan några grader. Värmaren på V70:n verkar numera ha ett eget bränslerör ända in till tanken och inget filter på det, så filtrerbarheten borde inte ha nån större betydelse utan det är nog bara grumlingstempen som ställer till det.

Nu är ju då frågan var nånstans värmaren felar.. Jag gissar att det inte är i pumpen, för den behöver ju bara pumpa nån dl i timmen. Så det är väl kanske bäst att värma röret närmast värmaren. Man lindar en värmeslinga runt röret där och tjuvar ström från värmaren så att slingan går igång samtidig som värmaren. När det är som kallast måste den glöda i 20-30 sek först innan den börjar pumpa fram bränsle, så har man tur så hinner man precis få upp temperaturen på soppan dom grader som behövs på den tiden.
Det gäller bara att hitta en värmeslinga som inte tar allt för mycket ström, men t.ex handtagsvärmare till mc/skoter skulle funka och dom är på ca 20W.

En annan variant är att köra med 230V slinga så man kan förvärma lite innan man slår igång dieselvärmaren. Eller så tar man båda :)

Vad tror ni? Dumheter eller kan det funka?

För den som är nyfiken, såhär ser bränslesystemet till värmaren ut:
Bild
joakim__ skrev:Det är nog sug slangen i tanken som är problemet den är bara ca1.5 mm invändigt jag fick is proppar i den när jag hadde lite vatten i tanken
Det lät ju inte stort.. Men om det hade varit is borde så borde det väl finnas isproppar när det är -5 också? Värmaren funkade klockren i -31 som det var igår kväll, inga omstarter eller nånting.
Holländaren: Har du testat bränsletillsatser för kyla då? Alltså inte "antifrysmedel" utan sånt som förbättrar viskositeten och hindrar paraffinfällning. Det är två skilda saker. Liqui-Molys lilla 2.5dl plåtburk har vi sålt massor av dom senaste vintrarna. Folk är kanonnöjda. Men jag vet dock inte hur långt ner det medlet verkar. Dom säger själva -31C.
Nej jag har inte testat nåt sånt än, men personligen skulle jag föredra en lösning som inte kräver några tillsatser.
Så om nu den här idén med att värma bränslerören funkar så vore det perfekt. Sen att värmaren drar 15-20W extra borde inte vara några större problem, det går ju att sätta slingan på en knapp så man bara slår igång den när den verkligen behövs.
Det är jobbig en gång när man installerar saken, men sen är det bara tanka och köra utan att behöva vara orolig :)
Min erfarenhet är bränslet. Körde några år sedan med "sommardiesel" (ful-) som hade flyttemp/filterbarhet på – 16 grader. (Men jag visste inte detta förrän senare). En kall vinter (här nere – 20) så startade inte värmaren och spärrade efter 3 försök. Verkstaden kliade sig (garanti) och bytte grejer men samma fel uppträdde. Vid test inne i verkstaden så startade den efter ”avspärrning” (och rök som tusan). Funderade och tankade vanlig diesel (flyttemp – 32). Allt ok efter det. Körde sedan med hälften egen och hälften köpt diesel den vintern.
Min förklaring var att brännaren inte klarade att pumpa för tjock (= för kall) diesel. Och detta gällde vid start. Så kanske något du får stå ut med? Eller hitta något som tunnar ut, fotogen t.ex.
Lycka till

@Cox , Det gör man ju utan att tänka, &[…]

C30 1.8F - lambdasond - adaption

Vakuumläckor och avgasläcka mellan mot[…]

Startproblem

Japp nytt batteri Skickat från min SM-A556[…]

Hej, Har en XC60 årsmodell 2020 som jag ha[…]