Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Vojje
reo91 skrev:Ok, tack för svaret. Får väl fixa nytt batteri på fredag på Biltema då.

Vilken ordning ska det vara när jag bytar batteriet(minus först väl)?
Måste jag ladda det nya batteriet innan jag monterar det???
En dum fråga kanske men hur gör man för att putta igång bilen om det skulle behövas???
Var inte orolig. Du behöver inte ladda batteriet. Inte ens om du köper det på B-tema.
Ta av minus först på det gamla och sätt dit minus sist på det nya.
Man ska också vänta en liten stund (en kvart eller två) från det man stängt av bilen tills dess man bryter strömmen.
Användarvisningsbild
av reo91
Vojje skrev:
reo91 skrev:Ok, tack för svaret. Får väl fixa nytt batteri på fredag på Biltema då.

Vilken ordning ska det vara när jag bytar batteriet(minus först väl)?
Måste jag ladda det nya batteriet innan jag monterar det???
En dum fråga kanske men hur gör man för att putta igång bilen om det skulle behövas???
Var inte orolig. Du behöver inte ladda batteriet. Inte ens om du köper det på B-tema.
Ta av minus först på det gamla och sätt dit minus sist på det nya.
Man ska också vänta en liten stund (en kvart eller två) från det man stängt av bilen tills dess man bryter strömmen.
OK, tack
Användarvisningsbild
av reo91
Bytt batteri och allt gick bra, körde en liten runda och man såg klart och tydligt på min batteritestare att bilen laddat batteriet under den sträckan jag körde. Startar fint nu också så tack för hjälpen :)
av alan1000
Hej igen,

Måste meddela att efter att ha köpt nytt batteri så startar bilen! Kört ca:a 2 vckor och inget problem. PRoblemet var ett batteri med spänning på 12.4 V. Var tydligen inte tillräckligt för dages datasystembilar.
Hoppas denna tråd hjälper många i framtiden! Tack för all Hjälp! Hade bra!
Användarvisningsbild
av wissel
alan1000 skrev:Hej igen,

Måste meddela att efter att ha köpt nytt batteri så startar bilen! Kört ca:a 2 vckor och inget problem. PRoblemet var ett batteri med spänning på 12.4 V. Var tydligen inte tillräckligt för dages datasystembilar.
Hoppas denna tråd hjälper många i framtiden! Tack för all Hjälp! Hade bra!
Som sagt:

Lite siffror på ett slutet bilbatteri....
0% 11,92 volt
10% 12,00 volt
20% 12,08 volt
30% 12,16 volt
40% 12,24 volt
50% 12,32 volt
60% 12,40 volt
70% 12,48 volt
80% 12,56 volt
90% 12,64 volt
100% 12,72 volt
av olojoh
Inkommen fån detta ibland återkommande problem med bilen. Under några år, nå´n gång per år, alltid vinter?, efter att jag parkerat bilen startar den inte oftast dagen därpå. Kollat batteriet som är OK. Har fått för mig att bilen sängs av i ett "dödläge" som jag inte kan beskriva. Vid startförsök surrar det bara om startmotorn.
Min lösning har varit att bogsera igång bilen så kolvarna kommer i rörelse ur detta "dödläge". Kan inte förklara problemet.

/Olof, Lkpg, S80-00
Användarvisningsbild
av Perc
Då du säger "surrar om startmotorn", menar du att den inte får grepp om startkransen utan bara snurrar fritt?

Det kan inte vara lågt bränsletryck de[…]

Lös jord i b230a

Om generatorn sitter på vänster sida om[…]

Extremt svårstartad s70 2.4T

Låter som att jag har liknande fel på […]

Är väldigt vanligt med fel på h&[…]