Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Drogen
Handlade en S80 170 -02 för ett par veckor sedan och är mycket nöjd sånär som på en sak. Jag har ett kraftigt klonkande ljud som är svårt att avgöra var det kommer ifrån. Säljaren har varit mycket tillmötesgående och bytt krängningshämmare, upphängningar till avgassystem m.m. men ljudet kvarstår. Det är svårt att provocera fram. I bland kommer det i minsta lilla gupp, i bland är det knäpp tyst över ett farthinder i 60 ;). I bland kommer det bara jag bromsar och svänger samtidigt.

Enligt sista kontakten med säljaren (ej auktoriserad Volvohandlare) så har Volvo tagit fram ett "reparations-kit" för att åtgärda oljud i fjädringen mellan fjädrar och "fjäderstöd" som uppkommer när fjädrarna rör sig emot stöden. Det är dock inget officiellt problem enligt Volvo eftersom man är rädd att det kan komma en massa garantikrav. Någon som känner till om det finns ett problem på dessa modeller och ett "åtgärdspaket" för att rätta till det?
av Drogen
Att det är ett känt problem var därmed konstaterat...;) Tack för länken!
av cme
Det kan också vara att övre fjäderbenslagret "kärvar".

Sedan finns det ett annat problem i splinsen i styrkolonnen. Man får ett tråkigt "knäpp"-ljud i ratten. Dessa kan tas isär skavas till och smörjas med nytt fett (ca 650:-).

cme

Slipade med 80 papper sedan 240 och 400 samt v&ari[…]

Vi som beställt EX90

Talade med min handlare i dag, ny SW release p&[…]

Akut AC problem

Köpte bilen, V40 D3 -13, i jan på bilfi[…]

Farthållare 945

Hej på er alla. Jag är stolt nybliven &[…]