Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tood
Hej

Har en XC70 2.5T med original bensinvärmare som inte vill starta efter sommaren. 20 minus i morse med helskinn och insåg att det är dags att försöka få igång den....

Försökte starta den ett antal gånger men blinkade bara PÅ i displayen någon sekund innan den går till AV, inget händer. Ingen varning i display

Läste ut felkoder och laddade därefter upp batteriet som tydligen var lite dåligt utan framgång

6C48 Transponder fel/ingen signal
2x 5F4F Extravärme misslyckade startförsök
1E05 Kommunikation med extra värmeaggregat signal saknas
5F4C Styrdon för extravärme försörjningsspänning för låg

Min amatörtolkning är att 6C48 rör nyckel, 5F4F + 5F4C pga låg batterispänning. 1E05 ingen aning

Någon som har en ide vad problemet kan vara eller är det bara att börja riva ned fronten och ta loss värmaren?

Hälsningar
Ingen som "kan" felkoder?

Det finns en funktion at läsa ut vis information utan dosa genom:
- Tändning till
- Håll read intryckt
- Tryck 2 ggr på dimmljus bak

Då kommer bilen i någon testmod där vissa saker kan utläsas efter ett tag. Någon som kan den bättre än jag?

Går det att nollställa felkoder utan dosa?
av Andis
Tackar för din beskrivning hur man kommer in i det lägget ska bli spännande att se vad som kommer upp då.

Ditt fel på bränslevärmaren.

Min granne hade samma fel på sin 2,5T han lämna in den och han sa att dom byte en givare sen fungera den igen. Gick på straxt under 1000 lappen sa han allt som allt för den reprationen. Så kanske även på din är ett enkelt fel.

Vad kan det varit för givare dom byte tro?

Finns lite videos på youtube hur man plockar isär och ihop värmarna ta en titt på det och se om du blir klockare. Titta på dom själv och var lärorika.

Med vänlig hälsning,
Andis
Lös jord i b230a

Under insuget på min b230a sticker det upp e[…]

Är väldigt vanligt med fel på h&[…]

Startproblem

Tycker det lutar starkt åt ett nytt batteri.

Tvättade bilen för första gån[…]