Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av volfo
Verkar som min bakre ljuddämpare har gett upp. Som jag fattat det är det inte att rekommendera att köra med en sådan trasig då det kan komma in avgaser i bilen, och det vill man ju inte gärna. Min fråga (då jag är snål..) är, går det att ersätta denna med något från biltemas sortiment eller är det bara gilla läget och betala på mekonomen? Såg att det fanns på skruvat, men hinner inte vänta på att få den skickad till mig då man såklart ska iväg på julen. Så min fråga då, något som bytt bakre ljuddämpare till en volvo v70 2.4T -01 till något på biltema? Eller kräver turbon något speciellt?

// Volfo...
av volfo
Så du menar att det inte spelar någon roll ? Bara man har en ljuddämpare, det behövs inte vara någon speciell för att till exempel skapa rätt kompression mm ? Utan jag kan alltså köpa en ljuddämpare på biltema (samma simension mm) och sätta fast den ?
av Jonas_latt
Det funkar med vilken som. Men är du inte ute efter grövre ljud så köp någon större modell.
Jag köpte en av de mindre men då lät det lite för mycket.
Användarvisningsbild
av Perc
Avgassystemet har inget med kompressionen att göra.

Det är nog lite tonårsvarning på att montera universalljuddämpare. ;) Dessutom är originaldämparen lite speciellt utformad så det är nog inte hur lätt som helst att "sätta fast" en universal. Det ser inte ut som en originaldämpare på den här bilden (utblåskröken ser konstig ut) men annars är det så den ser ut.

Bild

Köp rätt istället för att snåla, det är bäst i längden.

Är väldigt vanligt med fel på h&[…]

Startproblem

Tycker det lutar starkt åt ett nytt batteri.

Tvättade bilen för första gån[…]

Gasspjällsproblem i v70 2.0F 2008

För att helt utesluta nåt annat skull[…]