Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Djasp
Skulle tro att det är många som just nu när snön kommit som upptäcker att fyrhjulsdriften inte fungerar...jag är en av dom :(
Den driver inte alls på bakhjulen. Jag har en 2005 XC70 bensin.

Var på min verkstad (upplandsmotor) och skall åka dit för avläsning/felsökning senare i veckan, mecken trodde att det var pump eller styrbox.
Man får hoppas att det endast är tryckgivaren. Styrbox skulle kosta 11000,- och pump 8000,- + arbete. Lagom kul när maskinskadeförsäkringen just slutat gälla.

Är det svårt att byta dessa saker själv ?

Namnfan...var det byte av tryckgivare som skulle kosta 5300,- ??
Djasp skrev:Skulle tro att det är många som just nu när snön kommit som upptäcker att fyrhjulsdriften inte fungerar...jag är en av dom :(

Var på min verkstad (upplandsmotor) och skall åka dit för avläsning/felsökning senare i veckan, mecken trodde att det var pump eller styrbox.
Man får hoppas att det endast är tryckgivaren. Styrbox skulle kosta 11000,- och pump 8000,- + arbete. Lagom kul när maskinskadeförsäkringen just slutat gälla.

Det var pumpen. 3200kr kostade pumpen resten var arbete och felsökning, tar 1, 5 timme att byta så din.
Men den var inte svår att byta, man måste släppa ner kartan bara. Men då jag har en gipsad hand så fick det kosta 1800kr i arbete.

Och om det är tryckgivaren så går även den att byta själv, hittade en tråd med bra beskrivning om det.
av Djasp
NamnFan skrev:
Djasp skrev:Skulle tro att det är många som just nu när snön kommit som upptäcker att fyrhjulsdriften inte fungerar...jag är en av dom :(

Det var pumpen. 3200kr kostade pumpen resten var arbete och felsökning, tar 1, 5 timme att byta så din.
Men den var inte svår att byta, man måste släppa ner kartan bara. Men då jag har en gipsad hand så fick det kosta 1800kr i arbete.

Och om det är tryckgivaren så går även den att byta själv, hittade en tråd med bra beskrivning om det.
Tack för det svaret!
Då har jag en bra referens på vad det skulle kosta i Sandviken. Priset jag fick på 8000,- för pumpen var muntligen, så vi får se vad det är och vad dom vill ha när vi har felsökt. Tar dom 8000,- för pumpen i STHLM kan dom behålla !
Djasp skrev:
NamnFan skrev:

Tack för det svaret!
Då har jag en bra referens på vad det skulle kosta i Sandviken. Priset jag fick på 8000,- för pumpen var muntligen, så vi får se vad det är och vad dom vill ha när vi har felsökt. Tar dom 8000,- för pumpen i STHLM kan dom behålla !
Det borde finnas billigare alternativ i sthlm området också.
Jag var in på Gösta Samuelssons Bil (Volvo) i Sandviken, du får beställa därifrån annars.
Men pumpen var som sagt felkod DEM-0006 sen var det tryckgivaren med största sannolikhet om du får kod DEM-0007 låter det som här på forumet.
av Djasp
Så! Nu var det felsökt !
Mecken fick fram 2 olika felkoder...

DEM-0007 Hydraltryck, felaktigt värde i styrenheten (beror på skadad matarpump ??)
DEM-0006 Matarpump, felaktigt signal (beror på trasig pump ??)

Ny pump och byte skulle gå på strax under 7000,-
Nu har dom detta med "Nice Price" på bilar äldre en 6 år, så med den rabatten går det hela på 4700,-

Känns ändå rätt överkomligt med tanke på att äga bil alltid kostar och är en minus affär.

Är väldigt vanligt med fel på h&[…]

Startproblem

Tycker det lutar starkt åt ett nytt batteri.

Tvättade bilen för första gån[…]

Gasspjällsproblem i v70 2.0F 2008

För att helt utesluta nåt annat skull[…]